
ZF har utvecklat vad man hävdar är ett unikt kollisionsförebyggande system för stadsbussar som även minskar risken för fallolyckor med mera bland passagerarna. Bild: ZF.
Ett nytt system som är särskilt utvecklat för för att förebygga kollisioner med stadsbussar lanseras nu av ZF. Systemet kombinerar aktiva inbromsningar för att hindra att bussen kolliderar med andra fordon, cyklister och fotgängare. Samtidigt motverkar det att passagerare i bussen ska komma till skada på grund av inbromsningen. ZF är hittills i Sverige mest känt för sina drivlinor till fordon, men har under senare år breddat sin verksamhet. Sedan årsskiftet har ZF en särskild divison för utveckling av kommersiella transportsystem med inriktning på bland annat kontrollsystem för autonoma, uppkopplade och eldrivna fordon.
Enligt ZF är det nya system för att förebygga kollisioner med stadsbussar det första i sitt slag, speciellt utvecklat för stadstrafik. Systemet, City Bus CMS, lanseras först i Europa men ZF planerar att senare lansera det i hela världen. Företaget uppger att man redan har avtal om systemet med ledande busstillverkare.
ZF hävdar att City Bus CMS innebär ett stort steg när det gäller att förbättra säkerheten för såväl busspassagerare som för övriga trafikanter i den komplexa trafikmiljö som finns i städer
Systemet kan användas i såväl elbussar som i bussar med förbränningsmotor.
Genom att kombinera data från en toppmodern kamerautrustning och radar analyseras trafiksituationen kontinuerligt. Om systemet upptäcker en risk för kollision varnas föraren samtidigt som bussen bromsas automatiskt för att mildra eller undvika en olycka.
En kraftig inbromsning innebär dock en risk för att passagerare i bussen ramlar eller skadar sig på annat sätt.
Men ZF menar sig ha tacklat problemet. I kombination med avancerade bromsfunktioner som är exakt kalibrerade med fordonets hastighet och vikt, kan de negativa effekterna av plötslig inbromsning på passagerare minimeras. ZF:s förarstödssystem fungerar sömlöst tillsammans med bromssystemet. Det gör att inbromsningen blir noga anpassad till situationen vilket i sin tur gör att risken för passagerarna att ramla eller tappa balansen minskar.
– Genom att använda ZF:s breda kompetens för att utveckla en banbrytande lösning som kopplar samman radar och kamera med en central enhet och bromssystem, utgörCity Bus CMS ett tydligt bevis på nästa generations mobilitetsstrategi från ZF, säger Philipp Helmich, chef för fordonsdynamik inom ZF.
Lämna ett svar