Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad orderingång för Volvo Bussar

Orderingången för Volvo Bussar ökade med 146 procent jämfört med samma period i fjol – men än är läget inte tillbaka på nivåerna före pandemin. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar kunde under det första kvartalet i år notera en förbättrad orderingång och ökad försäljning av service. Orderingången ökade med 146 procent jämfört med samma period i fjol. Men den dramatiska ökningen beror på att marknaden under det första kvartalet förra året var mycket svag på grund av covid-19-pandemin. Rörelseresultatet förbättrades från en förlust på 15 miljoner kronor första kvartalet i fjol till en vinst på 20 miljoner i år. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.

Volvo konstaterar att framtidstron i bussbranschen har ökat i takt med lättade covidrestriktioner. Bussarna kör också mer än för ett år sedan. Enligt Volvo har efterfrågan förbättrats, särskilt när det gäller service samt begagnade bussar och turistbussar i Nordamerika.

Även när det gäller bussar för kollektivtrafik noterar Volvo en förbättring.

Jämfört med första kvartalet i fjol 2021 ökade orderingången med 146 procent till 1 764 enheter. Orderingången lyftes av en stororder på 566 bussar till Santiago i Chile.

Av de nya bussar som Volvo fick order på under kvartalet var 52 helelektriska, en fördubbling mot samma tid i fjol, och 12 hybridbussar, vilket är en minskning från 67 bussar under första kvartalet 2021.

Leveranserna av nya bussar minskade dock med två procent jämfört med första kvartalet förra året. Totalt levererade Volvo Bussar under årets första tre månader 947 enheter.

Omsättningen ökade med 28 procent till 3 051 miljoner kronor.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)