Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk regionbuss kommer från MAN

MAN:s eldrivna stadsbuss Lion´s City E får om några år sällskap av batteridrivna region- och lågentrébussar från tillverkaren. Foto: Ulo Maasing.

Eldrivna regionbussar och lågentrébussar kommer snart från busstillverkaren MAN. Det aviserade MAN:s busschef Rudi Kuchta i samband med Bus Euro Test i Limerick, Irland, den gångna veckan. MAN har haft betydande framgångar i Sverige med sin batterielektriska stadsbuss Lion´s City.

– Vi räknar med att år 2025 ha såväl en batteridriven lågentrébuss och en batteridriven intercitybuss, dvs en buss för regiontrafik och längre linjetrafik, ute på marknaden, uppgav Rudi Kuchta.

I Bus Euro Test var deltog MAN med sin elbuss Lion´s City E som sedan lanseringen i fjol har haft en hel del framgångar på den svenska marknaden. Förra sommaren levererade företaget 22 elbussar till Nobina i Malmö som var den första kunden för Lion´s City E utanför Tyskland. Företaget har också fått beställningar på modellen från bland andra Gamla Uppsala Buss, Keolis Sverige och Leja Touring.

Idag finns MAN:s elbuss endast som helbygge, medan flera andra tillverkare också levererar elbusschassier som karosseras av andra företag. Det ändrar MAN nu.

– Nu levererar vi elbusschassier för karossering globalt, uppgav Rudi Kuchta.

PÅ Bus Euro Test i Limerick deltog för övrigt Volvo just med en buss där Volvo levererat chassit som sedan fått kaross från ett partnerföretag. I det här fallet var det en Volvo BZL med kaross från egyptiska MCV.

Efter att MAN tidigare har haft en påtagligt sval inställning till bränslecellsdrift av bussar öppnade Rudi Kuchta för att det kan komma sådana från MAN kring 2030. Men inget är spikat enligt honom.

– Vi får se hur det blir.

På Bus Euro Test granskades fem elbussar ingående av en internationell jury där Sverige representeras gav bussmagasinet.se. Med testerna som grund utses Årets Stadsbuss. Vinnaren offentliggörs senare i år.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)