Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första extralånga Stenafärjan levererad

Stena Estelle ska sättas in på linjen Karlskrona – Gdynia. Foto: Stena Line.

Den första av två beställda förlängda färjor i den så kallade E-flexerserien har nu levererats till Stena Line. Det är den 240 meter långa Stena Estelle som ska sättas in på linjen Karlskrona – Gdynia.

Totalt kommer Stena Line att ha fem E-Flexerfartyg i trafik, varav två förlängda. Stena Estelle det fjärde i ordningen. Jämfört med grundkonstruktionen är färjan förlängd med 36 meter.

Därmed är fartyget 240 meter långt och har en utökad kapacitet om 50 procent fler hytter, kapacitet för 30 procent fler passagerare och 15 procent mer gods. Lastning och lossning effektiviseras av genomfartskörning på båda bildäcken.

Fartyget är byggt på CMI Jinglingvarvet i Weihai, Kina. Det är 239,7 meter långt, har ett djupgående på 6,4 meter och en bredd på 27,8 meter. Kapaciteten är 3 600 längdmeter, 1 200 passagerare inklusive besättning och 263 hytter.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)