Den internationella kollektivtrafikoperatören Keolis introducerar nu en ”fuskmätare” som ska förmå resenärer att validera sina biljetter när de åker kollektivt. Först ut med den nya fuskmätaren blir lokaltrafiken i den franska staden Besançon där Keolis kör stadstrafiken som har döpts till Ginko. Fuskmätaren har utvecklats av medarbetare vid Keolis i samarbete med ett företag i Lyon i Frankrike. Idén bakom fuskmätaren är att den som inte gör rätt för sig ska uppleva ett socialt tryck genom att alla i bussen eller spårvagnen kan se att vederbörande inte har validerat sin biljett.

Fuskmätaren registrerar hur många som stiger på vid varje hållplats och hur många som värderar sina färdbevis. Informationen visas på infosystemet i bussar och spårvagnar och kan användas för att sätta in biljettkontroller. Bild: Keolis.
Fuskmätaren är en innovation som bygger på att trafikhuvudmannen Grand Besançon Métropole har investerat i ett system för passagerarräkning. Systemet gör det möjligt att vid varje hållplats mycket exakt registrera när passagerare stiger på och av.
Samtliga 125 bussar och spårvagnar i Besançon har utrustats med systemet som naturligtvis också kan användas för att registrera antal resenärer och annan information som är nyttig för trafikplanering med mera.
Fuskmätaren bygger på beteendevetenskap. Tanken är att den inte ska tvinga passagerare att validera sina biljetter. Istället ska den lite vänligt puffa dem att göra det.
Fuskmätaren fungerar så att när föraren öppnar dörrarna vid en hållplats visas mätaren på infoskärmarna ombord. När passagerarna stiger ombord visas antalet påstigande som registreras av systemet för passagerarräkning. Samtidigt visar skärmarna antalet biljetter som valideras i valideringsautomaterna. Antalet resenärer som inte validerar sina färdbevis visas också.
Beroende på antalet valideringar gratulerar eller uppmuntrar systemet resenärerna. Om valideringarna är få gör systemet resenärerna uppmärksamma på det.
Fuskmätaren informerar också trafikledning och kontrollanter om var fusket är mest utbrett, både i realtid och i efterhand. Realtidsinformationen gör det möjligt att snabbt sätta in biljettkontroller vid utsatta hållplatser. Insamlade data kan också analyseras och användas för att planera kommande biljettkontroller.
Just nu testas systemet på en linje i staden, men tanken är att samtliga fordon i kollektivtrafiken ska utrustas med fuskmätare.
Lämna ett svar