Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Barcelona sätter ytterligare sju bränslecellsbussar från Caetano i trafik. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Fler bränslecellsbussar till Barcelona; Kinesiska CATL levererar batterier till Solaris´ elbussar; 90 eldrivna dubbeldäckare ur trafik av säkerhetsskäl.

Spanien: Efter att sedan september 2020 ha testat en vätgasdriven bränslecellsbuss från portugisiska Caetano sätter nu lokaltrafiken i Barcelona, TMB Barelona, ytterligare sju sådana bussar i trafik. Caetano har japanska Toyota som stor ägare.

TMB har också tillsammans med en partner etablerat en anläggning för produktion, lagring och tankning av vätgas. Anläggningen ska producera grön vätgas, inte bara till TMB:s egna bussar, utan även till andra företag. Projektet i Barcelona har stötts av EU-projektet Jive 2 som hittills har gjort det möjligt att sätta i drift 298 vätgasbussar och 20 tankställen för vätgas i sex EU-länder.

Caetanos stadsbuss H2.City Gold lanserades i oktober 2009 och använder sig av bränslecellsteknik från Toyota. Modellen har fem vätgstankar som kan lagra totalt 37,5 kilo vätgas vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på upp till 400 kilometer per tankning. En tankning tar mindre än nio minuter.

TMB Barcelona planerar att till 2025 har upp till 60 vätgasbussar i trafik.

Polen: Den polska busstillverkaren Solaris har tecknat avtal med kinesiska CATL som ska förse Solaris elbussar med LFP-batterier, det vill säga järnfosfatbatterier. Batterierna är konstruerade som cell-till-paket-batterier. Det innebär att battericellerna monteras direkt i batteripaketet istället för att först placeras i moduler som sedan i sin tur monteras i paketet.

LFP-batterier har lägre energitäthet än litiumjontäthet, men i bussar är energitätheten mindre viktig än i exempelvis personbilar. Det beror på att det utrymme som finns tillgängligt för batterierna är större. Samtidigt minskas batterivikten genom valet att montera battericellerna direkt i batteripaketet.

CATL har inte avslöjat några kontraktsvolymer, inte heller om batterierna kommer att användas endast i vissa elbussmodeller från Solaris eller samtliga.

Solaris är en av de största elbusstillverkarna på den europeiska marknaden.

90 dubbeldäckade elbussar i London har tagits ur trafik medan man undersöker orsaken till en bussbrand som förstörde sex bussar. Foto: Switch Mobility.

Storbritannien: Transport for London tog nyligen sammanlagt 90 dubbeldäckade elbussar ur trafik sedan en av dem fattade eld förra söndagen. Vid tillfället var bussen parkerad i bussdepån Potters Bar. Bussen var tillverkad av Switch Mobility (tidigare Optare) och nu har samtliga bussar av modell MetroDecker EV från tillverkaren tagits ur trafik i London..

Vid branden förstördes sex bussar i garaget och åtgärden från transport for London är en försiktighetsåtgärd medan brandorsaken utreds.

Enligt brittiska media kan ett fel vid laddning eller ett batterifel ha orsakat branden. Switch Mobility uppmanade efter händelsen samtliga operatörer som har den aktuella bussmodellen att tillfälligt ta dem ur trafik.

För några veckor sedan togs 149 elbussar i Paris ur trafik sedan två bussar fattat eld medan de var i linjetrafik. Bussarna var tillverkade av franska Boilloré.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)