Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sex delar på serviceresor i Västerbotten

Länstrafiken Västerbotten har nu fattat tilldelningsbeslut i sin upphandling av serviceresor i länet.

Sex trafikföretag, varav två nya för regionen, får dela på uppdraget att köra serviceresor i Västerbotten. På tisdagen publicerade Länstrafiken Västerbotten sitt tilldelningsbeslut för upphandlingen av sjukresor och färdtjänst i kommunerna i Västerbotten.

Länstrafiken genomförde tidigare under vintern en första upphandling av serviceresor, men avbröt denna spå grund av höga priser och vad Länstrafiken ansåg vara bristande konkurrens. En ny upphandling har därför genomförts med justerade krav, framför allt när det gäller fordonen.

Tilldelningsbeslutet innebär att två nya operatörer etablerar sig på marknaden för serviceresor i Västerbotten. Den ena är Transdev Mälardalen AB som ingår i samma koncern som det företag som idag bland annat bedriver stadstrafiken i Umeå. Transdev kommer att köra serviceresor i Nordmaling, Umeå, Bjurholm och Vännäs kommuner.

Ny inom serviceresor i Västerbotten är även norskägda Boreal Travel AS som kommer att bedriva serviceresor i Sorsele, Malå och Lycksele kommuner, samt i de södra delarna av Storuman och Vilhelmina. Boreal Travel ingår i samma koncern som det företag som bedriver den inomkommunala trafiken i Lycksele och Bjurholm.

Skellefteå Taxi fortsätter som leverantör i Skellefteå och Norsjö kommuner och tilldelas även Robertsfors.

Vindelns Taxiservice AB tilldelas Vindelns kommun och Taxisamordningen i Dorotea AB tilldelas Dorotea kommun. Lapplandstransport AB tilldelas Åsele kommun.

Länstrafiken i Västerbotten har inte fått in några giltiga anbud för de norra delarna av Storuman och Vilhelmina och har därför avbrutit upphandlingen där.

Sammanlagt tretton kvalificerade företag la anbud på delar av upphandlingen, medan fyra avstod.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)