
Altas Auto och Busscenter Haninge lanserar nu eldrivna ministadsbussen Altas Novus Cityline LW i Sverige.
Litauiska Altas Auto lanserar nu genom Busscenter i Haninge sin nyaste eldrivna minibuss Novus Cityline LW på den svenska marknaden. Bussen är byggd på Mercedes-Benz Sprinter och har plats för 22 passagerare. Altas är nu i färd med att flytta sitt fokus från dieselbussar till batterielektriska.
För närvarande erbjuder Altas Auto 12 minibussmodeller för persontransporter, baserade på Mercedes Benz Sprinter och MAN TGE grundfordon. Under våren 2021 introducerade Altas sina första 100 % elektriska minibussar ”Novus” för passagerartransporter i förorter och städer. Stadsbussen Novus Cityline LW visades nyligen för första gången för en större publik på den tyska mässan Bus2Bus (klicka här).
Det senaste tillskottet i Altas produktlinje är LW-versionen av Novus Cityline. LW står för Long Wheelbase, lång hjulbas, och det beskriver direkt att den nya modellen är längre, har mer utrymme i låggolvsdelen samt kan ta emot fler passagerare än tidigare.
Cityline LW har 3 olika modeller som standard. Bussen presenteras av Altas och Busscenter som en låggolvsbuss, men vi nog skulle klassa den som en lågentrébuss eftersom strängt taget endast den främsta stolsraden är placerad på låggolvsdelen. Flertalet stolar är placerade ”två trappor upp”.
Enligt Altas har bussen vid ett test enligt testnormen SORT 2 i kombination med täta stopp nått en räckvidd på 270 kilometer på en laddning. Motorn är på 150 kW och laddning kan ske med en maximal effekt på 100 kW. Laddning upp till 80 procent kapacitet tar 50 minuter. Bussen har tre paket NMC-batteriermed en sammanlagd kapacitet på 115 kWh.
Sedan 2009 samarbetar företaget med Busscenter Haninge AB. I dag exporterar Altas Auto cirka 50 procent av sin produktion till de skandinaviska länderna. Den näst största marknaden är Tyskland dit 16 procent av produktionen har sålts i år.
Lämna ett svar