Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Väderskyddsfnurra i Uppsala

Bussresenärer i Uppsala riskerar att utsättas för rusk och regn medan förvaltningsrätten funderar. Foto: Ulo Maasing.

De reklamfinansierade väderskydden vid busshållplatserna i Uppsala börjar monteras ner från den 16 maj, för att under maj och juni ersättas med tillfälliga skydd. Anledningen är en upphandlingsstrid om väderskydden. Den upphandling av väderskydd som Region Uppsala och kommunen tillsammans har gjort har överklagat och ärendet ligger nu hos förvaltningsrätten i Uppsala. Det nuvarande avtalet om väderskydden löpte ut i januari och företaget som nu har väderskydden har beslutat att ta ner dem.

De busskurer som tas ner har reklam, de andra glasväderskydden berörs inte.

– i beklagar att det blivit så här och vi kommer under maj och juni placera ut tillfälliga väderskydd vid de mest trafikerade hållplatserna så att resenärerna har skydd mot regn och stark sol, säger Dennis Solid, chef för Region Uppsalas infrastrukturenhet.

Genom reklamfinansierade gatumöbler kan Region Uppsala och Uppsala kommun erbjuda uppsalaborna väderskydd vid busshållplatser, offentliga toaletter och skyltar med samhällsinformation utan att det kostar något i form av skatt för invånarna.

Det är en modell som används på många håll i landet. I utbyte mot att de får sälja reklamytan på gatumöblerna, åtar sig det företag som vinner upphandlingen i Uppsala att köpa in, installera och underhålla 120 nya väderskydd, nya skyltar och sex nya offentliga toalettbyggnader.

Värdet på gatumöblerna, inklusive drift är 50 miljoner kronor. Det nya avtalet ska löpa i tio år.

– När beslut är fattat i förvaltningsrätten och avtalet är klart, kommer vi få nya, fina väderskydd på plats och dessutom fler offentliga, avgiftsfria toaletter i Uppsala, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare Uppsala kommun.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)