
För att kompensera bussföretagen för de dramatiskt höjda drivmedelspriserna vill den norska bussbranschens organisation slopa en del av drivmedelsbeskattningen. foto: Tide.
För att möta de dramatiskt höjda drivmedelspriserna vill den norska bussbranschens organisation NHO Transport att den så kallade veibruksavgiften för bussar slopas tills vidare. Veibruksavigften är en skatt på bensin, mineraloljor, biodiesel, naturgas och LPG som produceras i Norge eller importeras till landet. Avgiften tas ut vid leverans i tank av drivmedel till företag som arbetar med vägtransporter och uppgår till cirka 3 – 5 norska kronor per liter, beroende på drivmedel.
I ett brev till det norska Storstingets finansutskott begär NHO Transport att veibruksavgiften nollställs under resten av året eller tills drivmedelspriserna stabiliserar sig på tidigare nivåer.
– Dagens drivmedelspriser innebär stora utmaningar för våra medlemsföretag. Företag som inte får stöd från det allmänna, som express-, flyg- och turistbussar kan svårligen kompensera kostnadsökningarna genom att på dagens marknad höja biljettpriserna. De här företagen har mycket begränsade reserver efter de svåra tiderna under covid-19-pandemin, säger Jon H Stordrange, vd för NHO Transport.
– De höga drivmedelsavgifterna har självfallet också stora konsekvenser för den regionala kollektivtrafiken. Företag som kör upphandlad trafik får kompensation för den största delen av prisökningarna via den ordinarie indexregleringen, men det går ganska lång tid från kostnadsökningarna till en reglering av ersättningen. Detta tär på företagens likviditet och ökade driftskostnader dränerar branschen på medel. Risken är stor att ökade kostnader för uppdragsgivarna förr eller senare måste kompenseras genom minskad trafik, säger Stordrange.
NHO Transport menar att det för politikerna är en enkel lösning att se till att drivmedelsleverantörerna inte fakturerar veibruksavgift för leverans av drivmedel i tank till företag som arbetar med persontransporter på väg. En sådan lösning bör dessutom kompenseras med ett system för återbetalning när trafikföretagen köper drivmedel via bensinmackar med mera.
Veibruksavigften är en skatt på bensin, mineraloljor, biodiesel, naturgas och LPG som produceras i Norge eller importeras till landet. Avgiften tas ut vid leverans i tank av drivmedel till företag som arbetar med vägtransporter. Idag uppgår veibruksavgiften till exempelvis 3,09 NOK/liter för biodiesel, 3,52 NOK/liter för lågsvavlig diesel, 2,76 NOK/Sm3 för naturgas och 5,05 NOK/kilo för LPG.
Lämna ett svar