Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad säkerhet och behagligare resa om bussen själv kör in till hållplatsen

Bussen kör själv in till hållplatsen med stor precision. När bussen lämnar hållplatsen och vänster körriktningsvisare slås på bromsas självkörande fordon som nalkas bakifrån. Foto: MAN.

Det har många fördelar med att bussar kör själva, autonomt, in till hållplatser. Bussen stannar då med stor precision och optimalt för resenärerna, säkerheten förbättras och däckslitaget minskar. Det visar ett fyraårigt forskningsprojekt om säker och effektiv stadstrafik i framtiden. Buss- och lastbilstillverkaren MAN har tillsammans med fjorton andra partners genomfört projektet. Tidigare har Volvo Bussar tillsammans med Chalmers genomfört ett liknande projekt (klicka här) och kommit fram till ungefär samma slutsatser.

I projektet, döpt till @City, har totalt femton partners från fordonsindustrin och dess leverantörer, mjukvarutvecklare och forskare sanmarbetat. Sytftet har varit att utveckla och testa automatiserade lösningar för säker, effektiv och bekväm stadstrafik i framtiden. MAN har fokuserat på tillämpningar för kollektivtrafik med tyngdpunkt på autonom körning in och ut på hållplatser.

När resultataet av projektet nyligen presenterades på ett testcenter i Tyskland visade MAN hur en stadsbuss som själv angör hållplatser gör att tillgängligheten för resenärerna är optimal. Bussen stannar mjukt och med mycket hög precision och mycket nära trottoarkanten, vilket gör det lätt för resenärer att stiga på och av. Dessutom minskar däckslitage och driftskostnader genom att bussen aldrig kör emot trottoarkanten.

Föraren släpper ratt och pedaler vid in- och utkörning till hållplatsen. Mellan hållplatserna körs bussen som vanligt v föraren.

Den automatiserade bussen, i det här fallet en MAN Lion´s City, kommunicerar också med andra självkörande fordon. När den vänstra körriktningsvisaren slås på och bussen kör ut från hållplatsen skickas en elektronisk signal till självkörande bilar som nalkas bakifrån. De saktar då in och låter bussen lämna hållplatsen på ett säkert sätt.

Mellan hållplatserna kördes bussen som vanligt av en förare.

Volvo Bussar har tillsammans med Chalmers i Göteborg genomfört ett liknande forskningsprojekt (klicka här). Där har man bland annat undersökt hur bussförare upplever ett autonomt förarstödsystem där bussen tar över inkörningen till hållplats. Resultatet visar på en hög acceptans från förarna och många fördelar, bland annat bättre arbetsmiljö och högre säkerhet.

Läs vår artikel om Volvos och Chalmers undersökning genom att klicka här.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)