Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora ändringar för busstrafiken på Gotland

I en utredning föreslås fyra av tolv regionbusslinjer på Gotland försvinna. Foto: Ulo Maasing.

Flera genomgripande förändringar av busstrafiken på Gotland föreslås i en utredning som teknikförvaltningen på ön har låtit göra. I regiontrafiken ska antalet busslinjer minskas från tolv till åtta. Stadsbusslinjerna ska bli rakare och tydligare och trafiken till båt och flyg bli bättre. Utredningen har gjorts av konsultföretaget Ramböll och föreslår även att anropsstyrd trafik införs dit den ordinarie linjetrafiken inte når.

I utredningen skriver Ramböll att ”Region Gotland behöver utveckla kollektivtrafiken för att förbättra invånarnas möjligheter och motivation att resa på ett mer hållbart sätt.”

Gotland är den region i Sverige där kollektivtrafiken har lägst marknadsandel, likaså de minst nöjda resenärerna. Enligt den senaste kollektivtrafikbarometern (klicka här) var nöjd kundindex (NKI) för kollektivtrafiken på Gotland 43. Det kan jämföras med 79 i Region Värmland, 70 i Region Blekinge och 69 i Norrbotten och Östergötland.

Ramböll föreslår bland annat att det inom stadstrafiken skapas ett tydligare stadstrafiknät med genomgående linjer med tydliga uppgifter.

För regiontrafiken föreslås att antalet linjer minskas från tolv till åtta. Parallell trafik plockas bort och linjer med långa sträckor utan påstigande plockas antingen bort eller får ny körväg.

Tre stråk ska i framtiden bilda ryggraden i regiontrafiken. Det är stråken Visby – Klintehamn – Hemse samt Visby – lite och Visby – Fårösund. En ny linje 50 gör entré i syfte att skapa ett kollektivt resande längs östkusten och knyta samman många av de mindre orter som ligger där.

Trafiken ska kompletteras med anropsstyrd trafik och med knutpunkter – så kallade mobilitetshubbar med pendlarparkering, cykelanslutning, någon form av service samt andra funktioner.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)