Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Pandemieffekt: Minskad marknadsandel för kollektivtrafiken

Karlstadsbuss har för sjunde året i rad Sveriges nöjdaste kunder i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Som en följd av covid-19-pandemin minskade kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet även i fjol. Den är nu 20 procent lägre än innan pandemin. eftersom resenärerna uppmanats att inte resa med kollektivtrafiken och undvika trängsel. Värmlänningarna är mest nöjda med sin kollektivtrafik, medan Gotland ligger i botten på nöjdhetslistan. Det framgår av den senaste Kollektivtrafikbarometern från Svensk Kollektivtrafik (klicka här). Barometern bygger på intervjuer med 88 000 slumpmässigt utvald personer.

Region Stockholm har landets högsta marknadsandel för kollektivtrafiken. Det är framför allt de resenärer som växlar mellan bil och kollektivtrafik som avstått från att resa med kollektivtrafiken de senaste två åren.

Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet i olika regioner i Sverige. Diagram: Kollektivtrafikbarometern.

– Vi ser att de viktigaste drivkrafterna för att öka resandet i kollektivtrafiken är att medborgarna upplever att kollektivtrafiken är användbar för de flesta resor de gör, att de sparar tid genom att resa kollektivt samt kunskapen om utbudet. När restriktionerna är över måste vi använda den kunskapen för att få resenärerna att återvända till kollektivtrafiken, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern hos Svensk Kollektivtrafik.

Pandemin har påverkat nöjdheten, visar rapporten. Den är generellt mycket hög hos resenärerna – över tre av fyra kunder är som helhet nöjda med sin senaste resa – men har minskat till en något lägre nivå jämfört med de senaste åren. Resultatet varierar dock i olika delar av landet och i Värmland finns de nöjdaste resenärerna.

Kollektivtrafiken i Värmland visar ett Nöjd Kund Index (NKI) på 79 procent, vilket är högst bland alla regioner i Sverige, och hela 83 procent av resenärerna var nöjda med sin senaste resa, även detta högst i Sverige.

– Man kan inte annat än känna en otrolig glädje och tacksamhet till våra resenärer när man ser det här resultatet. Det har varit ett tufft och utmanande år präglat av pandemi och våra resenärer som följt oss genom året har visat på både omtanke och förståelse, säger Mattias Bergh, trafikdirektör Region Värmland.

Karlstadsbuss sticker ut i mätningarna och har för sjunde året i rad Sveriges nöjdaste kunder, med ett NKI på 84 procent.

Nöjd Kundindex, NKI, för kollektivtrafiken i landets regioner. Diagram: Kollektivtrafikbarometern.

Punktligheten i kollektivtrafiken har ökat för tredje året i rad. Kalmar, Värmland och Östergötland är de regioner där resenärerna anger sig vara minst försenade på sina resor i kollektivtrafiken.

Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Mätningarna har gjorts sedan 2001. Cirka 88 000 slumpvis utvalda personer intervjuades i undersökningen för 2021.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)