Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk satsning på flytande biodrivmedel välkomnas

Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S) vill öka den svenska produktionen av flytande biodrivmedel.

Regeringen vill öka den svenska produktionen av flytande biodrivmedel. Det framhöll lantbruksminister Anna-Caren Sätherberg (S) på en pressträff på tisdagen. De flytande biodrivmedlen, främst HVO, används av en mycket stor del av den svenska bussbranschen. En ökning av den inhemska produktionen stärker Sveriges beredskap och försörjningsförmåga, samtidigt som det skapar fler jobb och ökar takten i klimatomställningen, konstaterade landsbygdsministern. Initiativet välkomnas av Svebio, Svenska Bioenergiföreningen som tror att priset på flytande biodrivmedel kan pressas.

Nu ska en utredning bland annat ta fram förslag som främjar en effektiv produktion av flytande biodrivmedel baserat på inhemska råvaror i Sverige. I utredningens uppdrag ingår också att ett eller flera alternativa förslag till långsiktigt produktionsstöd.

– Nästan 90 procent av det biodrivmedel som användes i Sverige 2020 har sitt ursprung utanför Sverige. I den återuppbyggnad av det civila försvaret som nu inletts är en tryggad försörjning av biodrivmedel central. Vi har en outnyttjad potential i restprodukter från jord- och skogsbruket och fisket, sa Anna-Caren Sätherberg.

Sverige ska minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. För att nå dit behöver andelen biodrivmedel i bensin och diesel öka, likaså användandet av rena biodrivmedel.

– Kostnaden för att producera biodrivmedel ligger normalt mellan 5-15 kronor per liter. Biodrivmedel från svensk skogsråvara hamnar i den dyrare delen av intervallet, därför är regeringens utredning viktig, säger Gustav Melin, vd för Svenska Bioenergiföreningen, Svebio.

– Det är positivt att regeringen tar initiativ till att öka produktionen i Sverige av flera skäl. Vi får ett bättre klimat, förbättrar energisäkerheten och skapar en industriell utveckling med arbetstillfällen och exportmöjligheter. Dessutom kommer drivmedelspriserna att minska om utbudet ökar kraftigt. Enligt Svebios uppfattning finns det stor potential för biodrivmedelsproduktion i Sverige och på sikt tror vi på en volym på minst 60 TWh där en stor del av råvaran är svensk.Enligt Energimyndigheten använde Sverige under 2020 drygt 20 terawattimmar biodrivmedel.

Den svenska produktionskapaciteten för biodrivmedel 2022 är 7,5 TWh, enligt en undersökning publicerad i Bioenergitidningen. För närvarande färdigställs produktionskapacitet motsvarande 3,3 TWh, som når marknaden under 2023.

Därefter kommer, om planerade anläggningar byggs, ytterligare 10 TWh till 2024 och 18 TWh fram till år 2026. Totalt blir detta en produktionskapacitet på 39 TWh 2026. Detta kan jämföras med drivmedelsanvändningen för vägtransporter i Sverige som för något år sedan var 92 TWh.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)