Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Oroväckande minskning av satsning på regionala vägar

Sveriges Bussföretag varnar för att den krympande andelen pengar till länen för transportinfrastruktur riskerar att försvaga kollektivtrafiken. Foto: Nicklas Ebermark/Östgötatrafiken.

Möjligheterna att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och öka kollektivresandet försämras. Det skriver Sveriges Bussföretag i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Där varnar bussföretagen för konsekvenserna av att de statliga investeringarna i den regionala transportinfra-strukturen, länsplanerna, får en allt mindre del av den nationella planen. Regeringen beslutade nyligen om en ny nationell plan för åren 2022 – 2033. I förhållande till den nationella planen för åren 2014 – 2025 har anslaget till länsplanerna minskat med en tredjedel, konstaterar bussföretagen.

– Vi är bekymrade över utvecklingen av resurser till länsplanerna. De har stadigt minskat som andel av nationell plan de senaste tio åren. Länsplanerna har en stor betydelse för kollektivtrafik på väg, alltså busstrafik, skriver Sveriges Bussföretag till infrastrukturministern.

Länsplanerna är en del av infrastrukturplaneringen länen. Planerna beskriver hur statliga investeringar i infrastruktur ska fördelas i det regionala transportsystemet. Varje län tar fram en länsplan.

Länsplanerna omfattar investeringar i länets statliga vägar med undantag för det nationella stamvägnätet som europavägarna.I länsplanerna ingår också statlig medfinansiering till investeringar i infrastruktur för kollektivtrafik, likaså medfinansiering av åtgärder på det kommunala vägnätet som gäller miljö, trafiksäkerhet, cykeltrafik och gångtrafik.

När Tomas Eneroth nyligen presenterade den nya, nationella planen sa han att den ekonomiska ramen för länsplanerna har ökat med åtta procent jämfört med den tidigare planen, upp till cirka 42 miljarder kronor.

– Den kraftigaste ökningen vi sett av länsplanerna, sa infrastrukturministern.

– Det stämmer om man ser det i absoluta tal, svarar Sveriges Bussföretag och fortsätter:

– Men den nationella planen måste ses som en helhet. Jämför man den andel som har lagts på länsplanerna är bilden en annan. Länsplanerna är viktiga verktyg för att utveckla den regionala kollektivtrafiken. En relativ minskning av länsplanerna försämrar möjligheten till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv, och på så sätt kunna öka det kollektiva resandet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)