Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark start för brittiska Mellors nya elbussfamilj

Minstingen i Mellors Sigmaserie är sjumetersbussen Sigma 7 som kommer till Sverige senare i sommar eller tidigt i höst. Foto: Ulo Maasing.

Den brittiska busstillverkaren Mellor rapporterar om en stark efterfrågan på företagets nya elbussprogram Sigma som lanserades tidigare i år (klicka här). Enligt Mellor har man säkrat ett flertal order på sin brittiska hemmamarknad samt order på 47 bussar från två icke namngivna men enligt Mellor välkända europeiska bussföretag. De första bussarna i Sigmaserien väntas till Sverige senare i sommar eller under tidig höst.

Mellor Sigma finns i sex olika modeller och mer än 20 versioner från sju till tolv meters längd och i utföranden för såväl stads- som regiontrafik.

Sigmaserien bygger Mellor för första gången en helt ny produktfamilj från grunden, samtidigt som man ger sig in på marknaden för större bussar. Sigmaserien bygger Mellor för första gången en helt ny produktfamilj från grunden, samtidigt som man ger sig in på marknaden för större bussar.

Mellor har arbetat mycket med att hålla ner vikten på bussarna i Sigmaserien, bland annat genom att använda kompositmaterial och lättviktsaxlar, även om karoserna är i rostfritt stål. Enligt företaget har man också lyckats konstruera en buss som är avsevärt lättare än motsvarande storlekar hos konkurrenterna. Samtidigt har man dimensionerat batterikapaciteten för en räckvidd på cirka 250 kilometer i normal stadstrafik och på en laddning, oavsett modell, istället för att klämma in maximal batterikapacitet.

Batterierna kommer från CATL och kapaciteten varierar från version till version. På minstingen, Sigma 7, är den 113 kWh, på Sigma 10 211 kWh och på tolvmetersbussen 420 kWh. Mellor har också med Sigmaserien i övrigt arbetat tillsammans med välkända underleverantörer som ZF, Dana, Webasto, Actia och Ventura.

I Sverige representeras Mellor av BK Invest.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)