Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Annorlunda affärsmodell hos Vy Flygbussarna

Att resa ofta med Vy Flygbussarna ska bli billigare. Foto: Ulo Maasing.

Många företag brukar ge volymrabatter till kunder som handlar mycket hos dem. Ju fler varor eller tjänster kunden köper, desto billigare blir priset per styck. Vy Flygbussarna tillämpar en annan modell: den som köper många bussbiljetter samtidigt och reser flitigt får betala mer per resa än den som köper få biljetter och reser sällan, vilket flera resenärer har kontaktat oss om.

En enkelbiljett för vuxna för resa mellan Stockholm och Arlanda kostar 119 kronor och för ungdomar upp till 17 år 109 kronor.

En tur och returbiljett kostar 189 respektive 169 kronor och ger cirka 20 procents rabatt. Biljetten kan utnyttjas i valfri färdriktning så man behöver inte alls resa tur och retur. Priset per resa blir för vuxna 94:50 och för ungdomar 84:50. Logiskt.

Den som köper en biljett för tio resor belönas däremot med ett högre pris än den som reser på enkelbiljett eller på tur-och returbiljett som i praktiken är två enkelresor.
10-resorsbiljetten kostar nämligen 1130 kronor, det vill säga 113 kronor per resa.

Priset per resa för den trogne flygbussresenären blir således fyra kronor högre än för sällanresenären och nästan tian dyrare för den som köper en biljett för två resor (ToR-biljett).

Vi har bett Zakaria Abna-Aissa, direktör för kommersiell trafik inom Vy Buss förklara tanken bakom affärsmodellen.

– Vi har sett över detta och det visar sig helt enkelt att prissättningen på 10-resorsbiljetten är fel. Det ska alltid löna sig att åka frekvent med Vy flygbussarna som ju redan i grunden är ett väldigt prisvärt och hållbart alternativ att ta sig till och från flygplatsen. Vi kommer att justera priset på 10-resorsbiljetten så att det alltid lönar sig att åka frekvent med Vy flygbussarna, säger han.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)