Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arlanda: Bussen tappar marknad till bilen efter Swedavias tvångsflytt

Sedan Swedavia tvingade bort Vy Flygbussarna från terminal 5 till terminal 4 har flygbussarna tappat marknadsandelar i Arlandatrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Busstrafiken till och från Arlanda flygplats har förlorat marknadsandelar till biltrafiken sedan Swedavia tvingade flygbussarna bort från Arlandas största terminal. På andra flygplatser som flygbussarna trafikerar återhämtar sig bussresandet i takt med flygresandet. Men inte på Arlanda. Långa gångavstånd, dålig information och svårt att hitta för ovana resenärer är orsaker som gör att resenärer väljer bort flygbussen, säger Zakaria Abna–Aissa, kommersiell direktör för Vy Flygbussarna. Han konstaterar också att Arlanda har har betydligt lägre andel som åker kollektivt till och från flygplatsen än exempelvis Oslo. Några besked om hur Swedavia tänker sig framtiden går inte att få, enligt Zakaria Abna–Aissa.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia fick stark kritik från flera håll när man beslutade att i december 2020 flytta all busstrafik från Arlandas största terminal till terminal 4. Taxi och privatbilar som parkerar fick däremot vara kvar nära terminal 5.

– Nu när flygresandet snabbt återhämtar sig är konsekvenserna för kollektivtrafiken med buss tydliga. På andra flygplatser som vi trafikerar återhämtar sig bussresandet i samma takt som flygresandet. Men inte på Arlanda flygplats. Där är återhämtningen betydligt svagare och och sannolikheten att vi tappar marknadsandelar till individuella färdmedel som taxi och privatbil är stor, eftersom de alternativen är terminalnära och betydligt mer tillgängliga, säger Zakaria Abna–Aissa.

– Vi får många klagomål efter flytten. Resenärerna är missnöjda med att det är långt att gå till terminal 4 och att det är dåligt skyltat så att man inte hittar. Det gäller i synnerhet ovana resenärer, säger Zakaria Abna–Aissa.

Fram och tillbaka
Under det här året har lågprisflyget ökat mycket starkt på Arlanda. Bland annat har Ryanair flyttat all sin trafik från Skavsta till Arlanda och det tyska lågprisbolaget Eurowings har etablerat en bas där.

– Lågprisflygets kunder är prismedvetna och vill resa med oss. Men de hittar inte till flygbussarna därför att Swedavias information är och skyltning är bristfällig. Dessutom tvingas många av lågprisflygets resenärer till mycket långa gångvägar med sitt bagage för att kunna ta bussen. Det slutar med att de väljer bort bussen, framhåller Zakaria Abna–Aissa.

Den som exempelvis anländer med Ryanair till terminal 4 kan inte gå ut från terminalen där. Istället måste resenären ta sig till terminal 5 och gå ut genom tullfiltret där för att sedan gå hela vägen tillbaka till terminal 4 för att komma till bussen.

Även avresande resenärer drabbas av långa gångavstånd, i synnerhet om deras flyg avgår från terminal 4. Ryanairs resenärer kan checka in där, men många andra flyg avgår också från terminalen. Deras resenärer måste stiga av vid terminal 4, checka in i terminal 5 och sedan gå tillbaka till terminal 4.

Vy flygbussarna trafikerar tre linjer från Arlanda flygplats. Förutom linjen till Cityterminalen kör man även till Liljeholmen och Brommaplan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Nedåtgående spiral
– När vi gör kundundersökningar och frågar våra resenärer varför de väljer Vy flygbussarna finns det alltid ett svar som ligger i topp: närheten till hållplatsen. Det har Swedavia tagit ifrån bussresenärerna på Arlanda. Samtidigt marknadsför Swedavia närheten till terminalerna som skäl för att välja att parkera bilen i Arlandas terminalnära P-hus, säger Zakaria Abna–Aissa.

– Det här gör att kollektivtrafikens andel av trafiken till Arlanda minskar när det istället är nödvändigt att öka den. Vi är för Arlandas expandering och utbyggnad men för att behålla och öka flygplatsen attraktivitet så behöver kollektivtrafiken ges förutsättningar för att växa tillsammans med flygplatsen. Så är det tyvärr inte i dagsläget.

Den så kallade Arlandautredningen (klicka här) som presenterades tidigare i sommar betonade också behovet av en förbättrad kollektivtrafik till Arlanda så att kollektivtrafikens andel av resorna till och från flygplatsen år 2030 når 60 procent.

Bara några dagar innan Swedavia meddelade att man skulle förvisa flygbussar och charterbussar till Terminal 4 la Stockholms Handelskammare fram en stor rapport om Arlanda (klicka här). Där föreslog handelskammaren bland annat stora satsningar på busstrafiken till Arlanda.

”Flygbussar har en potential att öka kollektivtrafikandelen i resor som inte inleds i Stockholms innerstad. Åker man från andra delar av Mälardalsregionen går det inte alltid att åka tåg och då blir ofta bil det enda alternativet. Genom ett bättre utbyggt flygbussystem finns förutsättningar att få fler resenärer att byta till kollektivresor,” hette det i den omfattande rapporten.

Handelskammaren vill i rapporten också se en förbättrad framkomlighet för flygbussarna på E4:an norr om Stockholm:

”Flygbussarna är inte bara ett alternativ till tåget från Stockholm Centralstation utan även den naturliga transportmetoden för dem som ska till Arlanda där vägen via Centralen utgör en stor omväg”.

– Det finns mycket mer vi tillsammans med Swedavia kan göra för att öka andelen som väljer att åka hållbart till och från flygplatsen, säger Zakaria Abna–Aissa.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)