Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringens plan får kritik: ”Ännu värre i Norrbotten än i landet”

Regeringens plan för transportinfrastruktur från hård kritik från bussbranschen i Norrbotten och nationellt. Foto: Länstrafiken Norrbotten.

Bussföretagen riktar skarp kritik mot regeringens nationella plan för transportinfrastrukturen. Planen presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tidigare i sommar och möttes då av besk kritik från bland andra Transportföretagen och Sveriges Bussföretag. Trots att infrastrukturministerna, när han presenterade planen, talade om en rekordsatsning när det gäller länsplanerna framhöll Transportföretagen och Sveriges Bussföretag att underhållssatsningen inte ens räcker till att betala av på underhållsskulden. I en debattartikel i måndagens Norrbottens-Kuriren riktar Sveriges Bussföretag och dess regionala organisation i Norrbotten ny kritik mot regeringens nationella plan.

– Regeringen urholkar resurserna till regionernas trafikarbete, skriver Anna Grönlund och Lars-Erik Granberg, branschchef respektive regional representant för Sveriges Bussföretag i artikeln.

De framhåller att länsplanerna har en central roll för att upprätthålla, men framför allt förbättra den regionala kollektivtrafiken. Och den största delen av det kollektiva resandet sker regionalt.

– Men om man ser till de fyra senaste nationella planerna syns en tydlig trend. Från att ha utgjort nästan 8 procent av resurserna i den nationella planen för perioden 2010-2021 har andelen i den senaste nationella planen sjunkit till 5,26 procent. I den nu beslutade planen är den ekonomiska ramen för länsplanerna drygt 42 miljarder kronor. Men om länsplanerna hade fått samma andel i den nationella planen som för drygt tio år sedan skulle länsplanerna ha fått 21,4 miljarder mer, skriver Anna Grönlund och Lars-Erik Granberg.

– Det är en relativ minskning på nästan 34 procent. Och ser man till Norrbotten är läget än värre då nästan 41 procent av anslagen redan förbrukats under nuvarande period. Detta kan inte ses på annat vis än att regeringen urholkar den ekonomiska ramen för länsplanerna i förhållande till övriga satsningar i den nationella planen.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)