Elbussarna har gjort en stark inbrytning på den danska bussmarknaden. Nästan tio procent av de tunga bussarna i landet, alltså bussar över tolv ton, är nu eldrivna. Sett till nyregistrerade bussar under årets första sju månader är kinesiska Yutong största bussmärke i år, medan både Scania och Volvo tillsammans med VDL ligger i den absoluta botten med noll nyregistrerade bussar under perioden januari – juli. Det framgår av siffror från De Danske Bilimportører, den danska motsvarigheten till Mobility Sweden.
Av de totalt 5 839 bussarna över tolv ton i Danmark vid slutet av juli var 542 eldrivna.
När det gäller de 415 nyregistrerade bussarna under januari – juli toppar kinesiska Yutong statistiken efter att samma tid i fjol ha legat på andra plats. Under helåret 2021 var Yutong största leverantör av fullstora bussar i Danmark. Flera kinesiska busstillverkare finns representerade på den danska marknaden där såväl Golden Dragon och BYD är företrädda.
Så här ser statistiken för nyregistrerade bussar i Danmark januari – juli ut enligt De Danske Bilimportører. Inom parentes anges respektive bussmärkes marknadsandel.
Yutong 98 (23,6%)
Mercedes-Benz 85 (20,5%)
Van Hool 59 (14,2%)
Setra 35 (8,4%)
Ebusco 31 (7,5%)
MAN 28 (6,7%)
Golden Dragon 25 (6,0%)
BYD 21 (5,1%)
Maxus 17 (4,1%)
Iveco 10 (2,4%)
Solaris 2 (0,5%)
Irizar 1 (0,2%)
Isuzu 1 (0,2%)
Neoplan 1 (0,2%)
Volkswagen 1 (0,2%)
Ford 0
Linkker 0
Scania 0
Volvo 0
VDL
Lämna ett svar