Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: BYD i samarbete med spansk busstillverkare; Elektriska dubbeldäckare i återregleringens fotspår; Frågetecken för räckvidd i gigantisk elbussatsning.
Spanien: Kinesiska BYD och den spanska busstillverkaren Castrosua har tecknat ett ramavtal om att bygga tolvmeters elbussar för den spanska marknaden. BYD ska svara för chassi och den elektriska drivlinan medan Castrosua ska svara för karosserna.
Sedan flera år har BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL) ett liknande och mycket framgångsrikt samarbete.
Samarbetet mellan BYD och Castrosua omfattar utveckling, tillverkning och försäljning av elbussar på den spanska marknaden. Initialt kommer parterna att koncentrera sig på klass 1- och klass 2-busssar för stadstrafik och regional trafik. Även eftermarknad och reservdelsförsörjning omfattas av avtalet.
Storbritannien: I Storbritannien pågår sedan flera år en återreglering av busstrafiken i flera storstäder. 1986 avreglerades trafiken utanför London och det blev fritt fram för alla bussföretag att köra lokal kollektivtrafik, men nu har pendeln slagit över åt andra hållet i bland annat flermiljonerstaden i Manchester.
Kollektivtrafik-myndigheten i Manchesterområdet, Transport for Greater Manchester, har nu beställt 50 batteridrivna dubbeldäckare för sitt nya stomlinjenät, Bee Network, som lanseras i september nästa år. Sedan fortsätter myndigheten att ta över busstrafiken under 2024 och 2025. Själva trafiken upphandlas dock. Ambitionen är att åstadkomma ett integrerat trafiksystem i likhet med det i London. Systemet ska omfatta bussar, spårvagnar, gång- och cykeltrafik och så småningom även tåg.
De 50 elbussar som Transport for Greater Manchester nu har beställt ska levereras av brittiska Alexander Dennis och tillverkas i ADL:s fabrik i staden Scarborough. Ytterligare cirka 300 elbussar ska levereras under åren 2024 – 2027. Det är dock ännu inte klart vilken tillverkare som ska stå för leveransen av dessa.
Vietnam: Vietnams huvudstad Hanoi planerar att ställa om hela sin bussflotta till eldrift. Sedan ett år tillbaka trafikeras ett flertal linjer i staden med elbussar, men nu vill Hanoi ersätta resterande 1 100 icke eldrivna bussar med elektriska till år 2025. Kostnaden för omställningen beräknas till cirka en miljard kronor.
Elbussarnas räckvidd är dock ett problem enligt det företag som kör busstrafiken i Hanoi, Transerco. Företaget säger att elbussarnas räckvidd idag är 250 – 300 kilometer på en laddning, medan många av dagens stadsbussar kör mer än 300 kilometer på en dag.
Därför vill Transerco endast sätta in 250 elbussar innan 2025 innan man fattar beslut om att ersätta hela bussflottan om inte elbusstillverkarna ökar räckvidden innan dess. Stadens styreande är inte roade eftersom de vill byta ut hela bussflottan till eldrift för att minska utsläppen av koldioxid och metan.
Lämna ett svar