Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Luleå: ”Vi höjer inte”

LLT höjer inte biljettpriserna när många andra gör det. Foto: Daniel Holmgren.

Kollektivtrafikens tidtabellsskifte i december och ett nytt år innebär ofta höjda biljettpriser. Lokaltrafiken i Luleå väljer dock att inte höja sina priser. Varje år görs mer än fem miljoner resor med det kommunägda bussföretaget Luleå Lokaltrafik, LLT. Företaget aviserar flera nyheter, bland dessa ett nytt biljettsystem som just nu utvecklas i de fyra nordligaste regionerna.

– Vi väljer att inte höja priset på biljetterna och det känns riktigt bra! Det här är första normala hösten sedan pandemin, vi vill välkomna alla resenärer tillbaka och att de ska känna igen sig nu när de återvänder, berättar Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef på LLT.

Under början av pandemin halverades nästan antalet resenärer med kollektivtrafiken i Luleå. Men det påverkade inte antalet avgångar för LLT som fortsatte att köra med full kapacitet.

– LLT har ett samhällsansvar och människor måste kunna ta sig fram, under pandemin reste de som verkligen behövde med oss. Nu hoppas vi att alla andra hittar tillbaka, säger Anna Kowal Lindbäck.

En vanlig vinterdag sker cirka 25 000 resor med LLT och årligen åker deras bussar en sträcka som motsvarar 80 varv runt jorden.

– Bussen ska vara en naturlig del av att transportera sig och den är viktig i skapandet av framtidens stad, säger Anna Kowal Lindbäck.

– Hela Norrbotten ska växa och målet är att Luleå ska bli 100 000 invånare, i detta är kollektivtrafiken en extremt viktig tillväxtfaktor. Det kommer att flytta hit människor utan körkort som är vana att transportera sig med tunnelbana och bussar. Kollektivtrafik förväntas finnas och behövs för att ett samhälle ska växa, säger Anna Kowal Lindbäck.

Just nu utvecklar LLT tillsammans med de fyra nordligaste länens kollektivtrafikbolag och Skellefteåbuss ett nytt biljettsystem som gör att resenärer kommer att kunna åka med samma biljett mellan flera län. Systemet lanseras under nästa år.

– Bussresande ska vara enkelt. Grundtanken är att samma biljett ska kunna ta resenären från till exempel Hertsön till Umeå, säger Anna Kowal Lindbäck.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)