Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya regler för elsparkcyklar

Förbjudet från och med den 1 september. Foto: Ulo Maasing.

Från och med den 1 september gäller nya regler för elsparkcyklar. Det är inte längre tillåtet att parkera elsparkcykeln på gång- och cykelbanor eller att köra på gångbanor och trottoarer. Äntligen, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Bakgrunden är att antalet elsparkcyklar har ökat kraftigt i svenska städer de senaste åren vilket fått till följd att antalet olyckor där elsparcyklar varit inblandade har ökat. Från flera håll har det också efterfrågats tydliga regler för att komma till rätta med problemen med slängda eller slarvigt parkerade elsparkcyklar på gång- och cykelbanor och att elsparkcyklar körts med för hög hastighet på gångbanor.

I och med att det inte längre är tillåtet att parkera elsparkcyklar på gång- eller cykelbanor – om det inte är på särskilda parkeringsplatser för cyklar eller elsparkcyklar – får kommuner och polisen flytta elsparkcyklar.

– Äntligen. Stockholm har bett regeringen om hårdare lagar i flera år. Ändå väntar socialdemokraterna till veckan före valet. Det är ganska respektlöst mot alla som har snubblat över elsparkcyklar de senaste åren, Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Han uppger att elsparkcyklar som parkeras fel på gatorna kommer att forslas bort av staden och sedan få lösas ut mot en avgift.

Förbudet mot att köra på trottoarer kan däremot bli svårare för kommunerna att ingripa mot. Den typen av trafikbrott kan endast polisen beivra.

Daniel Helldén (MP) vill att Sveriges kommuner ska få större makt att se till att trafikreglerna följs.

– Det är svårt att motivera att Polisen ska prioritera elsparkcyklar, när det finns grövre brottslighet att hantera. Det bästa vore om Sveriges kommuner fick laglig rätt att anställa sina egna trafikpoliser. Då skulle vi själva kunna ingripa mot buskörning på elsparkcyklar, fortkörning vid skolor eller otillåtna bilar i miljözoner, säger han.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)