Bussarna är beställda, infrastrukturen börjar komma på plats men motståndare mot BRT (Bus Rapid Transit) i Örebro fortsätter att strida för en folkomröstning om satsningen. Liberalerna, Sverigedemokraterna och det lokala Örebropartiet ger inte upp motståndet.
De tre partierna lämnade för ett år sedan in en namninsamling till Örebro kommun för att få till en folkomröstning om BRT i Örebro. Men kommunen granskade listan och kom fram till att det inte fanns tillräckligt med underskrifter som uppfyller kommunallagens krav för att väcka frågan om folkomröstning i kommunfullmäktige.
Enligt kommunallagen krävs att tio procent av de röstberättigade har gett sina namnunderskrifter inom en sexmånadersperiod, för att frågan om en kommunal folkomröstning ska väckas i kommunfullmäktige. Underskriften ska vara skriftlig, ange den aktuella frågan “Jag kräver en folkomröstning om BRT, så kallade superbussar i Örebro kommun”, samt innehålla namnteckning, datum för namnteckning, namnförtydligande, personnummer och adress.
När kommunen granskade namnunderskrifterna godkändes cirka 10 500 av drygt 15 000 inkomna underskrifter.
– De som inte godkänts har underkänts på grund av att de varit dubbletter, personer som bor i annan kommun än Örebro eller underskrifter med ofullständiga uppgifter. Om till exempel ett personnummer inte varit komplett, inklusive sista fyra siffrorna, underkändes underskriften. Likaså om underskriften var gjord tidigare än sex månader före inlämningsdatumet, sa då Johan Hellsten, ansvarig för granskningen i Örebro kommun.
(L), (SD) och Örebropartiet nöjde sig inte med detta utan överklagade till förvaltningsrätten. Domstolen gick dock på kommunens linje.
Men nu har de tre partierna gått vidare och överklagat till Kammarrätten.
Samtidigt rycker trafikstarten om ett drygt år närmare.
Lämna ett svar