
Arbetsförmedlingen får kritik för avvecklade yrkesutbildningar för buss- och lastbilsförare. Foto: Volvo Bussar.
Arbetsförmedlingens beslut att lägga ner yrkesutbildningen till buss- och lastbilsförare på flera orter får hård kritik från företrädare för bussbranschen, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion. ”Systemfel”, säger bussoperatören Nobinas kommunikationschef David Erixon till Ekot.
Bakgrunden är att Arbetsförmedlingen har beslutat att inte förlänga de avtal man har på flera orter om utbildning till buss- och lastbilsförare. Avtalen löper ut till början av nästa år.
Nerläggningen sker samtidigt som bristen på bussförare i landet är mycket stor.
– Enbart vi i bussbranschen saknar omkring 5 000 bussförare för det här året. Då möts vi av en arbetsförmedling som lägger ner utbildningar. Ett systemfel, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina, landets största bussföretag till Ekot.
Arbetsförmedlingen motiverar sitt beslut med att läget på arbetsmarknaden är annorlunda jämfört med tidigare.
– Men vi har fortfarande avtal på tolv orter i landet och där kan man fortfarande ta del av utbildningarna, säger Mattias Andersson, avdelningschef på Arbetsförmedlingen till Ekot.
Vilka tolv orter blir kvar?
Det är ett systemfel när Nobina kan lägga 11 timmars ramtid eller mer och förvänta sig att bussförarna ska stanna kvar i yrket. Problemet är så lätt att åtgärda. Ramtiden bör vara max 9 timmar om tjänsten inte är delad och max 13 timmar om tjänsten är delad. Då får man personalen att stanna kvar i yrket.
man behöver ej utbilda nya förare bara ge bättre vilkor år de befintliga så ska ni se att det kommer stå långa köer, men nej det går inte självklart….
Inte lönt att utbilda förare när nobina utnyttjar folk med deras dåliga arbets tiderna, varje dag på jobbet 10-11 timmar, betalt 8-9. Två rast som inte är betalda. Oattraktiv jobb, Nobinas fel… Förare slutar dagligen, byter branschen till fabriken, går i förtidspension för folk orkar inte mer. Sorgligt men sant. Ni har gjort skit av branschen att ingen vill jobba därför har ni nu stora problem!!! Nobina borde skämmas!!!!
Om cheferna hade samma arbetsschema, lön, förmåner och framkomlighet på kontoret som bussförarna har i trafiken så skulle vi säkert ha chefsbrist i bussbranschen också.
Jämför gärna dagens BBA med det avtal vi hade före upphandlingarna startade 1993 så kanske ni förstår hur trafiken rullade på så mycket bättre förut. Ja och allt annat som ni försämrat genom åren gör inte saken bättre. Ni vill maximera vinsten på personalens bekostnad, men det är som att kissa på sig, varmt för stunden men sedan blir det kallt,
Vem kör bussen i framtiden, när alla gamlingar slutar, det är den stora frågan?