Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussen bas för offensiv från VDL

Fredrik Dahlborg, till vänster, är vd för VDL Bus & Coach Sweden, Alex de Jong är chef för kollektivtrafikbussar hos den holländska tillverkaren. Foto: Ulo Maasing.

Redan tidigare var den holländska tillverkaren VDL en av de stora aktörerna på den europeiska elbussmarknaden. Med lanseringen av företagets nya uppmärksammade buss, nya Citea, har VDL siktet inställt på en offensiv i Europa. Både på befintliga marknader, men också på nya. Och utgångsläget är starkt. Nya Citea har fått stor uppmärksamhet redan innan serieproduktionen har startat och VDL har sålt 550 bussar ”på ritning”. Vi har träffat Alex de Jong, ansvarig för kollektivtrafikbussar inom VDL samt Fredrik Dahlborg, vd för VDL:s svenska bolag.

Nya Citea lanserades på mässan Innotrans i september (klicka här) och visades också på Persontrafikmässan i Stockholm förra veckan. Leveranserna till kunder kommer igång inom kort. Och i praktiken har VDL den angenäma sitsen att redan ha första årets produktion såld.

– Det vittnar om ett stort förtroende för VDL. Vi har fått många order från befintliga kunder, men även helt nya kunder har beställt från oss innan vi haft en buss att visa upp. Ett exempel är Bordeaux i Frankrike som har beställt 36 ledbussar.

– Vi räknar med att snabbt, inom något år, komma upp i en produktion av 800 – 1000 nya Citea om året, framöver ännu mer. Produktionen startar i vår nuvarande fabrik i nederländska Valkenswaard. Under första kvartalet nästa år tillkommer vår nya fabrik i Roeselare, Belgien, berättar Alex de Jong.

Den nya fabriken ska vara VDL:s centrum för elektromobilitet. Samtidigt som VDL ökar produktionen siktar företaget också på växa till nya marknader i Europa. Främst har man siktet inställt på Sydeuropa.

Förarplats
Till skillnad från flertalet elbussar är nya Citea från grunden byggd för en elektrisk drivlina. Batterierna är placerade under golvet, värmen från batterierna används som golvvärme i passagerarutrymmet, sidoväggarna i ett stycke är av komposit som håller vikten nere, mycket energi har lagts ner på att på olika sätt minska luftmotståndet, förarplatsen är helt ny och så vidare.

– Allt fler, både operatörer och trafikhuvudmän, inser fördelarna med att bygga en elbuss från grunden. Vi har fått mycket positiv feedback, inte minst när det gäller förarplatsen.

– Att erbjuda föraren en god och ergonomisk arbetsplats är viktigt, inte minst med tanke på förarbristen i hela Europa. Och en förare som trivs på sin arbetsplats bidrar till att skapa en bättre stämning i bussen, kommenterar Alex de Jong.

Han lyfter också fram klimatanläggningen ombord som är indelad i fyra zoner: en för föraren, två för passagerarutrymmet och en för batterierna. Förutom att det ger en bra temperatur ombord för passagerare och förare får även batterierna verka i lämplig temperatur vilket sparar energi.

Även klass II
Den buss som VDL har visat på mässor den senaste månaden är en 12,2-meters låggolvsbuss. Redan innan årsskiftet kommer även en lågentréversion och nästa år kompletteras den nya Citeafamiljen med en 13,5-metersbuss och en ledbuss, uppger Alex de Jong.

– Samtliga, utom ledbussen, kommer också att finnas i klass II-utförande med bälten och höga stolsryggar.

– Att erbjuda även klass II är viktigt. Nu växer elbussmarknaden snabbt, även när det gäller regiontrafik. 2024 kommer den svenska marknaden att vara mer än 1 000 elbussar, tillägger Fredrik Dahlborg.

– Utvecklingen är explosionsartad. Det finns inte längre någon anledning att avstå från att välja el framför diesel. För operatörerna är det också viktigt att vara säkra på att de bussar de köper nu också ska vara användbara i upphandlad trafik om femton år och att de inte tvingas fasa ut dem om tio, möjligen tolv år som en diesel- eller gasbuss, säger Alex de Jong.

Trafikavtal
Han konstaterar att dagens trafikavtal på högst tio år inte är anpassade för den livslängd som elbussar har.

– Det finns inte längre någon anledning att fixera sig vid bussens ålder. Visst, man måste byta batterier en gång under femton år och man behöver fräscha upp bussen. Men man behöver inte köpa nya bussar av tekniska skäl. Tidigare fanns det argument för att byta ut bussarna oftare: utsläppskrav, låggolv, tillgänglighet och så vidare. Men med de nya bussprodukterna finns inte det behovet, säger Alex de Jong.

– I veckan kommer vi att kunna presentera den första kunden för nya Citea i Sverige, säger Fredrik Dahlborg.

– Vi har mötts av ett stort intresse på Persontrafik. Det är viktigt för oss att delta på mässor så att vi kan visa att det vi lovat innan lanseringen faktiskt också är vad vi levererar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)