Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation stadsbussar från VDL

VDL premiärvisade på tisdagen den nya generationen av sin elbuss Citea, från grunden byggd för batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

En helt ny stadsbuss presenterades på tisdagen av den holländska busstillverkaren VDL. Nya VDL Citea har inte mycket mer än namnet gemensamt med dagens generation av VDL:s eldrivna stadsbuss. Nya Citea bjuder på många nyheter och förarplatsen lär väcka en hel del positiva reaktioner. Redan innan serieproduktionen har kommit igång har VDL tagit hem order på mer än 500 bussar, varav några till Sverige. De första leveranserna till kunder sker under fjärde kvartalet, uppger Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar vid VDL.

VDL har arbetat i sex år med att utveckla nya Citea. Den stora skillnaden mot dagens Citea är att den nya från grunden har konstruerats som elbuss: materialval, formgivning, teknisk utrustning, konstruktion och så vidare.

Den förseriebuss som VDL visade på mässan Innotrans i Berlin är en 12,2 meter lång version av bussen. Nya Citea är modulärt byggd och kommer att finnas i fyra längder. Förutom tolvmetersversionen även i längder om 13,5 meter, 14,9 meter och som 18,1 meters ledbuss. De tre kortare versionerna finns som lågentébussar, 12,2-metersversionen även med låggolv och ledbussen enbart som låggolv.

Det innebär att VDL redan från början satsar på såväl stadsbuss- som regionbussmarknaden. Samtliga versioner kan således fås i klass 1- och klass 2-utförande. Även batterikapaciteten öppnar för en mångsidig användning. Tolvmetersversionen är som standard utrustad med ett batteripaket under golvet på 306 kWh, men det kan byggas ut till 490 kWh genom att komplettera även med takmonterade batterier.

Nya Citea har navmotorer från ZF.

Nya Citea har ökad passagerarkapacitet jämfört med dagens generation. Både i låggolvs- och lågentréversion kan tolvmetersbussen ta upp till 45 sittande resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Golvvärme
Placeringen av batterierna under golvet har flera fördelar. Det gör att bussens tyngdpunkt blir låg. Eftersom mindre tyngd placeras på taket kan karossen göras lättare vilket i sin tur minskar energiförbrukning och ökar passagerarkapaciteten. Både låggolvs- och lågentréversionerna av tolvmetersbussen har 45 sittplatser, åtta fler än i dagens Citea.

Till det kommer en rullstolsplats och två klaffstolar. Hälften av de nya platserna har tillkommit genom att det inte finns något motorrume som inkräktar på passagerarutrymmet. Den bakersta stolsraden har också placerats mycket nära bakväggen som i sin tur har förstärkts för att öka säkerheten vid en eventuell påkörning bakifrån.

Den tvåaxliga 13,5-metersversionen kan ta upp till 53 sittande passagerare.

En överraskande effekt av batteriplaceringen är att nya Citea i praktiken har golvvärme för passagerarna eftersom batterierna alstrar värme vid drift. Golvvärmen är naturligtvis inte tillräcklig för att värma upp bussen, men bidrar positivt till detta och spar därmed energi. Och på en elbuss är varje minskning av energiförbrukningen viktig eftersom det direkt påverkar räckvidden.

Anouk Hoi är en av medlemmarna i det team som har utvecklat nya Citea. Foto: Ulo Maasing.

– Klimatanläggningen, värme och luftkonditionering, förbrukar faktiskt mer energi än drivlinan, berättar Anouk Hoi som är en av medlemmarna i det team som har utvecklat nya Citea.

– Vi har ett system där värmen kommer från golvnivå och kylning uppifrån.

För värme/kylning har nya Citea en helt ny typ av värmepump som använder propan istället för koldioxid och som enligt VDL är 60 procent effektivare än dagens värmepumpar.

Förarplatsen på nya Citea. Foto: Ulo Maasing.

Äldre och yngre
I utvecklingsarbetet av den nya bussen har konstruktörerna också studerat hur människor anpassar sig när stiger in i bussen vid varmt eller kallt väder.

– För den som stiger på vid kallt väder tar det 15 – 20 minuter för kroppen att anpassa sig till värmen inne i bussen. Dessutom har passagerarna varma kläder. Vi rekommenderar därför att inte ha en alltför hög temperatur inne, säger Anouk Hoi.

– Äldre personer och kvinnor föredrar mer värme, yngre och män lägre. Vi ser också att yngre resenärer gärna fortsätter bakåt i bussen medan de äldre stannar längre fram. Vi kan erbjuda en lösning där temperaturen inne i bussen anpassas till detta, berättar Anouk Hoi.

På förarplatsen finns individuell värme som kan ställas in mellan 17 och 27 grader.

Med en enkel knapptryckning kan både ratt och instrumentpanel ställas in individuellt för att passa både långa och korta förare. Foto: Ulo Maasing.

Förare
Förarplatsen förtjänar en särskild uppmärksamhet och möttes av påtagligt positiva reaktioner när bussen premiärvisades. Både ratten och instrumentpanelen är individuellt anpassningsbara.

Backaspeglarna är digitala. Den högra är inte placerad vid den högra, främre hörnstolpen, utan snett till höger om instrumentpanelen, i samma höjd som vänsterspegeln. Foto: Ulo Maasing.

Tillsammans med goda justeringsmöjligheter för förarstolen gör det att både mycket långa och korta förare enkelt med några knapptryckningar kan ställa in stol, panel och ratt så att det passar just honom eller henne.

Backspeglarna är digitala, men den högra spegeln är inte monterad vid den främre, högra stolpen. Istället sitter spegeln i samma höjd som vänsterspegeln, snett till höger om instrumentpanelen. Den första känslan var att påstigande resenärer skulle knuffa till spegeln eller att föraren skulle slå huvudet i den när han/hon reste sig från sin plats. Men icke – placeringen är mycket genomtänkt och de förare vi talat med uppskattade denna.

Bakom framhjulen finns för övrigt två radarsensorer för att hjälpa föraren att hålla koll på den döda vinkeln.

Att VDL:s konstruktörer månat särskilt om förarplatsen bekräftas av Anouk Hoi.

– Bristen på bussförare är stor i hela Europa och en bra förarplats är viktig för att behålla förarna i yrket och attrahera nya, även yngre och inte minst kvinnor. Den måste passa både småväxta kvinnor och storväxta män. Samtidigt vet vi att många förare är äldre. Därför har det varit viktigt för oss att minska sjukfrånvaron på grund av axel- och ryggproblem genom att skapa en så ergonomiskt riktig förarplats som möjligt, säger hon.

Lättviktig
Eftersom nya Citea från grunden är byggd för batteridrift har konstruktörerna inte behövt kompromissa med ärvda konstruktioner från äldre bussar. Istället har man skapat en helt ny bussplattform och hållit vikten nere där så är möjligt. Ett uttryck för det är sidopanelerna som är av komposit och i ett stycke. Resultatet är en lägre vikt och minskade vibrationer.

Passagerarutrymmet är påfallande luftigt med ljusa färger och ett välvt tak. Stolarna är väggupphängda, vilket underlättar städning.

Den yttre formgivningen har också präglats av att konstruktörerna strävat efter en minskad energiförbrukning. På helårsbasis är denna cirka 25 procent mindre än på dagens Citea, vintertid 35 procent mindre. VDL uppger att bussen med standardpaketet batterier och under besvärliga väderförhållanden och femton minusgrader har en räckvidd på 300 kilometer på en laddning. När allt fler regionala linjer elektrifieras är 600 kilometers räckvidd på en trafikdag och med ett större batteripaket fullt realistiskt.

Aerodynamisk
Konstruktörerna har också arbetat en hel del med bussens aerodynamiska utformning. Det har resulterat i en rad omsorgsfullt genomtänkta detaljer. I aktern finns en spoiler på taket för att styra luftströmmarna neråt längs bakpartiet. Hjulhusen har fått en aerodynamisk utformning, likaså fronten med mjukt rundade hörn och svängd ramruta.

– Det är lätt att underskatta betydelsen av denna, i synnerhet på en stadsbuss som ofta kör i relativt låga hastigheter. Men de aerodynamiska egenskaperna har stor betydelse för energiförbrukningen, kommenterar Anouk Hoi.

Redan innan produktionsstart har VDL tagit hem order på mer än 500 exemplar av nya Citea, varav några från en svensk kund. Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar hos VDL, uppger att företaget har ett europeiskt marknadsfokus med inriktning på Beneluxländerna, Norden, Tyskland, Österrike och Schweitz.

– Men vi siktar också på att expandera på marknader söderut i Europa.

För att möta efterfrågan och växa söderut bygger företaget just nu en bussfabrik i belgiska Roeselare som ska stå klar nästa år.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)