Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxitopp: ”Rikta stöden till den som väljer att inte köra bil”

Bawer Coskun, vd i Svenska Taxiförbundet. Foto: Taxiförbundet.

En mobilitetspeng till den som väljer att inte köra egen bil utan istället väljer att resa kollektivt med delade mobilitetstjänster som komplement. Det kan vara ett alternativ till en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel tillsammans med ett kraftigt höjt reseavdrag som är åtgärder som kommer att gagna privatbilismen på kollektivtrafikens bekostnad. Det skriver Svenska Taxiförbundets vd Bawer Coskun i en debattartikel i Altinget.

– Även om de nationella transportpolitiska målen ligger kvar blir det svårt att uppfylla dem med de satsningar på hushållens resande med egen bil som nu presenteras, skriver Coskun.

Han menar att en förbisedd åtgärd är att rikta stöden till de som väljer att inte köra egen bil, utan i stället väljer att resa kollektivt med delade mobilitetstjänster som komplement.

Det skulle enligt Coskun skapa en flexibel mobilitet, både i små och stora städer, men även på landsbygden och i glesbygd.

Coskun för fram ett förslag till en mobilitetspeng.

– Där skulle individens resande med kollektivtrafik samt taxi premieras framför ett resande med den egna bilen, skriver han.

Taxiförbundets vd pekar på att ett sådant system sedan 2018 finns i Belgien. Där kan arbetsgivare och arbetstagare komma överens om att använda motsvarande förmån för tjänstebil till resande med kollektivtrafiken och delad mobilitet istället.

– Klimatet räddas inte av traditionella diskussioner om bränsle och fordonsslag. Tänk nytt och använd finansiella åtgärder för att ge det stöd som krävs för att radikala beteendeförändringar ska bli verklighet. Det är en hållbar väg till en grön omställning för persontrafiken, skriver Bawer Coskun.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)