Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare tag mot cabotage i Norge

Den norska regeringen vill strama upp cabotagereglerna.

Den norska regeringen har presenterat en handlingsplan med 39 punkter mot social dumpning inom transportsektorn, både när det gäller gods- och persontransporter. När det gäller cabotage med turistbuss vill regeringen testa handlingsutrymmet i EU-reglerna när det gäller ”tillfällig persontransport”. Cabotage är transport av personer eller gods i ett annat land än transportföretagets eget. Den norska bussbranschen välkomnar handlingsplanen.

Den norska regeringen har i sitt budgetförslag för 2023 föreslagit att landets motsvarighet till Transportstyrelsen och Trafikverket, Statens vegvesen, ska få 40 miljoner norska kronor för att följa upp handlingsplanen, bland annat genom en verklig förstärkning av kontrollverksamheten.

– Regeringen vill stoppa aktörer som kör oseriöst och otillåtet på norska vägar, säger den norska kommunikationsministern Ivar Nygård.

– EU-reglerna (i Norges fall EES-reglerna) öppnar för tillfällig cabotage med turistbuss. Men begreppet ”tillfällig” är inte definierat närmare. Det gör det svårt att kontrollera brott mot regelverket. Regeringen anser att det är viktigt att norska och utländska turistbussar konkurrerar på lika villkor. Vi avser därför att testa handlingsutrymmet i EES-reglerna när det gäller definitionen av tillfällig cabotage när det gäller persontransporter, säger Nygård.

Den norska bussbranschens organisation NHO Transport anser att regeringen med handlingsprogrammet sänder positiva signaler när det gäller bussbranschens behov av kontroll, uppföljning, ordning och reda.

– Åtgärderna måste sättas in snarast, vara förpliktigande och genomföras med full kraft. Vi noterar samtidigt att de föreslagna åtgärderna inte utgör en komplett lista över åtgärder som krävs för att skapa goda förutsättningar och en sund konkurrens i transportbranschen, säger Eskil Johnsrud Sæterlien, näringspolitisk rådgivare i NHO Transport.

”NHO Transport har länge pläderat för att norska myndigheter ska konkretisera begreppet ”tillfällig” cabotage för att ge den norska turistbussbranschen rättfärdiga och mer jämställda konkurrensvillkor i förhållande till utländska turistbussar. Idag är begreppet ”tillfällig” inte närmare definierat i dagar eller uppdrag och blir därför närmast omöjligt att kontrollera eller följa upp”, anser organisationen.

– Det är positivt att regeringen inser branschens utmaningar och vikten av ett norskt förtydligande. Det sägs i planen att samferdseldepartementet ska ”prova handlingsutrymmet i EES-reglerna”. Man borde dock ha varit tydligare när det gäller vilka begränsningar som departementet vill ha och det är viktigt att framtida restriktioner införs snabbt så att de kan börja gällande till den kommande sommarsäsongen, säger Jon H Stordrange, vd för NHO Transport.

Klicka här för att läsa hela handlingsplanen (på norska).

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)