
Nu har 100 000 Setra och Mercedes-Benz bussar fått sin färg på Daimlers anläggning i tyska New-Ulm. Foto: Daimler Truck.
Daimler Buses anläggningar i tyska Neu-Ulm har nyligen satt rekord. På fabriken har man lackerat sin 100 000:e buss sedan lackverkstaden invigdes 1998. Där har också de första ansiktslyfta Setrabussarna till Sverige fått sitt slutliga utseende.
Jubileumsbussen var en Setra S531 DT i kungsblå metallic och med folierad kundlogga från bussföretaget Demy Schandler i Luxemburg.
Ända sedan lackeringsanläggningen öppnades har alla Setra och Mercedes-Benz bussar från Daimlers europeiska produktionsenehter lackerats här.
Anläggningen är 18 000 kvadratmeter stor och produktionen sköts av 350 medarbetare. Lackeringen görs både med robotar och manuellt. Cirka 450 olika färger finns tillgängliga, men antalet kan ökas ytterligare om kunderna så önskar.
Bland de senaste bussarna att lackeras i Neu-Ulm var de två första bussarna i Setras nya serie som nyligen levererats i Sverige. En av dessa, en Setra S516 HD, gick till Vannarpsbussarna och togs emot av Sten och Anita Olsson från bussföretaget.

…och Henrik Björksäter, Björksäter Buss, var först i Sverige att ta emot de nya, uppgraderade bussarna från Setra. Foto: EvoBus Sverige.
– Det är mycket som spelar in men vi tycker att kvaliteten, servicen och ekonomin är väldigt bra, sedan gillar de allra flesta att köra den. Sen är det också för att tillgängligheten på serviceverkstäder både i Sverige och Europa är stor, säger Sten Olsson.
Första resan för bussen gick till julmarknaden i tyska Hildesheim.
Det andra svenska exemplaret av Setras nya, uppfräschade generation var en S517 HD till Björksäter Buss. Redan dagen efter leveransen gick bussen till Björkliden i Lappland.
– Vi bestämde oss för att dubbla vår vagnpark och växla upp efter pandemin. Att vi valde att utöka med en Setra beror på totalekonomin. Supporten i alla led både i Sverige och utomlands fungerar också väldigt bra, säger Henrik Björksäter på Björksäter Buss.
Lämna ett svar