Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar redo inför kaoshot när Trafikverket byter system för trafikplanering

Mälartåg har hyrt in bussar som står stand-by vid åtta stationer inför ett hotande trafikkaos när Trafikverket uppgraderar system. Foto: Phil Richards/Wikimedia Commons.

På söndag den 11 december startar Trafikverket sitt nya system för trafikplanering, Marknadsanpassad Planering av Kapacitet (MPK). På många håll finns en oro för att lanseringen av systemet kan leda till problem, kanske stora problem för tågtrafiken. Mälartåg, som på uppdrag av Mälardalstrafik svarar för den regionala tågtrafiken i Mälardalen har i förväg beställt ersättningsbussar som ska stå redo. Samtidigt varnar man för att brist på bussförare kan ställa till det.

Syftet med Trafikverkets nya planeringssystem är att använda kapaciteten i järnvägsnätet mer effektivt, öka punktligheten och minska störningar i trafiken. Systemet öppnar även för en ökad automatisering.

Men i tågbranschen finns en oro för att införandet av det nya systemet de närmaste veckorna innebär en ökad risk för trafikstörningar.

Mälartåg har därför planerat och beställt standby-bussar på åtta större stationer. Bussarna ska snabbt kunna sättas in om problem och störningar uppstår. Standby-bussar på plats innebär kortare ledtider från det att trafikstörning uppstår till dess ersättningstrafiken kan avgå med resenärer.

– Vi gör nu, tillsammans med MTR som kör våra tåg, allt vi kan för att hantera situationen med MPK-systemets införande så att resenärer drabbas så lite som möjligt. Omläggningen påverkar hela Sveriges tågtrafik i många led och vi kan inte påverka MPK-systemets effekter på trafiken i Mälardalen, säger trafikstrateg Göran Gullbrand, på Mälardalstrafik.

Mälartåg varnar dock för att det också kan bli problem med ersättningstrafiken med buss.

Företaget pekar på att det råder en generell brist på busschaufförer i hela landet och personalen kommer inte att räcka till om trycket på ersättningstrafik från många tågbolag blir extremt stort.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)