Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Regler och förarbrist hindrar ersättningsbussar vid tågstopp

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen: I krislägen som denna bör man tillåta generellt undantag från kör- och vilotidsreglerna. Foto: Transportföretagen.

Den 11 december inför Trafikverket ett nytt digitalt planeringssystem för tågtrafiken. Tågbolagen och många andra befarar att det då finns en risk för kraftiga störningar i tågtrafiken i landet. Men det är inte självklart att de förväntade störningarna i tågtrafiken kan lösas genom ersättningstrafik med bussar på samma sätt som tidigare. Kör- och vilotidsregler och förarbrist gör att ersättningstrafiken drabbas, skriver Sveriges Bussföretag i ett brev till Transportstyrelsen.

I brevet efterlyser Sveriges Bussföretag stöd av Transportstyrelsen för att ändra de regelverk som nu hindrar en tillräcklig bussersättning. Syftet är att andra, liknande kriser kan mötas med stöd av bland annat busstrafiken.

Möjligheten att bistå samhället krockar med de regelverk som finns för kör- och vilotider gällande busstrafik, skriver bussföretagen.

I brevet uppmanar Sveriges Bussföretag Transportstyrelsen att tillsammans med branschen driva på frågan om ett möjligt undantag i EU:s kör- och vilotidsförordning för ersättningstrafik med buss på samma sätt som idag gäller för annan vägtrafik vid särskilda händelser till exempel snöröjning.

– Vi menar att man i situationer som denna, med befarade stora samhällsstörningar och risker för resenärer att bli strandsatta i svåra omständigheter, borde kunna tillåta införande av generellt undantag för ersättningstrafik med buss, menar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Förarbrist
I brevet tar bussföretagen också upp bristen på bussförare. Idag är fyra av tio bussförare över 60 år och stora pensionsavgångar väntar. Samtidigt har, framhåller bussföretagen, branschen svårt att anställa yngre förare, då europeiska regelverk har snåriga regler för just unga bussförare.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Våra medlemmar vill hjälpa till men förarbrist och kör- och vilotidsregler gör det svårt att möta efterfrågan. Foto: Ulo Maasing.

– Vi får nu rapporter från våra medlemmar om att många tågföretag hör av sig och vill beställa bussar för ersättningstrafik. Samtidigt är december traditionellt en månad då många bussföretag kör mycket trafik till fler evenemang. Våra medlemmar vill självklart hjälpa till och kör så mycket de kan, men mot bakgrund av de tidigare problem som har lyfts med förarbristen och kör- och vilotider, kan det bli svårt att möta efterfrågan här och nu, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Hon konstaterar att under det svenska ordförandeskapet i EU första halvåret 2023 är det aviserat en översyn av EU:s körkortsdirektiv.

– Det behövs en sänkt bussförarålder så att åldersgränsen för yrkesförare av både buss- och godstrafik blir lika. Vi behöver också ta bort den så kallade 50-km gränsen för unga bussförare så att de kan schemaläggas och köra den trafik som bedrivs. 50-km gränsen innebär att unga bussförare bara får köra linjetrafik där linjen är kortare än 50 km och den är en del i ett europeiskt regelverk som är anpassat för länder inom EU med andra avstånd och villkor än Sverige säger Anna Grönlund.

– Denna regelförändring skulle få stor effekt på förarbristen, och det vore önskvärt om myndigheten kan stödja oss i pågående europeiska diskussioner i frågan.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Utan bussföraren stannar Sverige?
    Hur många bussar, med förare, behövs för att ersätta ett tåg? Och hur många tåg klarar man inte av att köra enligt tidtabell, på en väl underhållen räls och övrig nödvändig kringutrustning?
    Hur som helst, menar man verkligen att inte bussförare behöver sömn och vila, när man ska köra en buss full med folk? En plogbil som kör i diket drabbar väl bara en förare, men en bussförare som somnar bakom ratten slutar förmodligen med en katastrof?
    Förmodar att bussbranschen kan ta bra betalat av tågoperatörerna när de tar över resenärerna? Tågresenärerna blir säkert glada om de får åka buss när tåget står, men det är kanske också ett välkommet tillskott i kassan hos bussbolagen? Men, var ligger vinsten för den trötte föraren? Man får nöja sig med av alla LO-fackens allra lägsta övertidsersättning? Eller kan man räkna med en bonus också för att man offrar sin välbehövliga vilotid?
    Nå, tror inte att det räcker med att ändra EU-regler för bussförarnas arbetstid. Man får nämligen inte på några villkor bryta mot svensk lag, eller hur?
    Trafikförordningen (1998:1276) Diarienummer: SFS 2020:1094
    3 Kap. 1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
    Japp, man får inte framföra ett fordon om man är trött, det vill säga inte fått vare sig vila eller sömn? Lagen sätter säkerheten främst, och det hoppas jag bussbranschen också gör?

  2. Ett fullständigt horribelt förslag från en etablerad organisation som Bussföretagen som indikerar att man inte verkar ha någon som helst känsla för säkerheten vid framförandet av bussarna.

    Vad är detta för något ?

    Ska det köras buss så får man väl i stället skaka fram bussförare bland de cirka 170 tusen i Sverige som har bussbehörighet, i stil med stafettläkarna och / eller börja sätta prisnivån på bussförare, arbetsvillkorsmässig och lönemässigt, så att de med behörighet upplever att man vill köra buss igen.

    Säkerheten främst ! Lycka till !

  3. Kan bara instämma med föregående inläggare. Förslaget från branschen handlar bara om att tjäna pengar och tar noll hänsyn till säkerhetsaspekterna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)