Nästan var sjunde busstur i Danmark hotas av indragning under 2023. Främst är det busstrafiken på landsbygden som kan drabbas av stora nerskärningar. Nya lösningar och nya resurser behövs om kollektivtrafiken i framtiden ska vara landstäckande, skriver Dansk PersonTransports tidning Mobilitet. Dansk PersonTransport är branschorganisation för buss- och taxibranschen i Danmark. Samtidigt väntas inte resandet återhämta sig till nivån från innan pandemin förrän tidigast 2024.
De danska regionerna och kommunerna har en hårt pressad ekonomi inför 2023. I synnerhet i landsbygdskommuner är oron stor när det gäller kollektivtrafikens framtid.
– Vi är bekymrade när det gäller landsbygden. Linjer eller avgångar med låga passagerartal kan offras för att spara pengar. Och en sämre trafik gör att passagerarna helt enkelt inte kommer tillbaka, säger Steffen Damsgaard till Mobilitet.
Damsgaard är ordförande för intresseorganisationen Landdistriktenes Fællesråd. Organisationen är partipolitiskt neutral och arbetar för bättre förutsättningar för landsbygdsområden i Danmark.
Han pekar på att det finns ett brett politiskt stöd för att stimulera människor att flytta till landsbygdsområden.
– När man undersöker vad människor anser vara viktigt när de väljer att bosätta sig i ett samhälle på landsbygden ligger kollektivtrafiken alltid på en topp 5-plats i deras motiv.
– Vi menar att det måste till ett statligt stöd. Just nu är risken att busslinjer bara läggs ner till höger och vänster. Det saknas ett helhetsperspektiv, säger Damsgaard till tidningen.
Han säger att han är mest oroad över att kollektivtrafiken i landsbygdskommuner4na kommer att skäras ner till ett absolut minimum, i stort sett bara skolskjuts och liknande.
– Småstäder och samhällen på landsbygden kommer då att bli markant mindre attraktiva för inflyttande, säger Damsgaard.
Lämna ett svar