Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Eldrivna turistbussar från Setra och Mercedes–Benz

Daimler Buses ska under det här årtiondet lansera eldrivna turistbussar från såväl Setra som Mercedes-Benz. Nu etablerar man ett långtgående utvecklingsarbete i samarbete med forskningsinstitut och bussföretaget Flix. Illustration: Daimler Truck.

Daimler Buses kommer att mot slutet av det här årtiondet ha helt eldrivna turistbussar från Setra och Mercedes-Benz på marknaden. För att påskynda utvecklingsarbetet har Daimler Buses etablerat ett samarbete med såväl forskningsinstitutioner som industri inom ramen för ett projekt som man har döpt till ELCH, Elctrified Coach Project. Med i projektet är även expressbussjätten Flix. Projektet finansieras av det tyska närings- och miljödepartementet i Berlin.

Idag är fullelektriska stadsbussar en vanlig syn i många städer i Europa. Däremot inte eldrivna turistbussar som är betydligt mer krävande att utveckla och som kräver att många hinder måste övervinnas innan de kan sättas i trafik, framhåller Daimler Buses.

Utmaningar som måste lösas gäller bland annat räckvidd, flexibilitet, laddning under färd, stor kapacitet och tillräckligt utrymme för passagerare och bagage. Det är krav som är delvis motstridiga och ännu har ingen busstillverkare utvecklat en batteridriven turistbuss som klarar både räckvidd och en rad olika trafikuppgifter under mycket varierande förutsättningar.

Syftet med ELCH-projektet är att under de närmaste fyra åren utveckla en modulär drivlina och två emissionsfria och praktiskt fungerande demobussar som sedan ska testas under verkliga driftförhållanden.

Michael Klein, chef för produktutveckling och produktion vid Daimler Buses. Foto: Daimler Truck.

– Vi är glada att vara den enda busstillverkaren som bidrar med vår expertis när det gäller utveckling till ELCH-projektet, säger Michael Klein, chef för produktutveckling och produktion vid Daimler Buses.

I ELCH-projektet ska parterna först utveckla en modulär drivlina där man väger in energiförbrukning, prestanda och batteriets praktiska livslängd. Samtidigt ska man utnyttja komponenter och erfarenheter från Daimlers lastbilsproduktion.

I ett andra steg ska projektet ta upp faktorer som totalkostnad, miljöpåverkan och möjlig integration med befintlig drift hos bussföretag.

Med de kunskaper man får i det här arbetet ska två prototyper till drivlina utvecklas och användas i demobussarna under verkliga driftsförhållanden.

Erfarenheterna från demobussarna ska sedan enligt Daimler Buses ligga till grund för en kostnadseffektiv produktion av eldrivna turist- och långfärdsbussar.

Daimler konstaterar att förutsättningen för att tekniken ska accepteras av marknaden, branschen, är att den verkligen passar i praktisk drift hos bussföretagen. Förutom räckvidd är oförändrad passagerarkapacitet och utrymme för bagage viktiga förutsättningar för att eldrivna turistbussar ska lyckas. Förutom drivlina och batteriteknik kommer projektet också att arbeta med bland annat aerodynamik och lättviktskonstruktion.

I projektet kommer man även att bedöma lönsamheten av olika busskoncept ur bussföretagens perspektiv. Det gäller ju att åstadkomma kostnadseffektiva lösningar, både för enskilda bussar men också för hela flottor av eldrivna turist- och långfärdsbussar för företag med olika inriktning.

Daimler Buses samordnar och har det övergripande ansvaret för det statligt finansierade projektet. En rad forskningsinstitutiner deltar. Även expressbussjätten FlixBus moderföretag Flix är engagerat.

Flix´ kommer att bidra med sitt kunnande och sina erfarenheter när det gäller att planera och leda världens största linjenät när det gäller långväga busstrafik.

Med utgångspunkt från den nuvarande fordonsflottan och hur den används kommer Flix att utvärdera hur de lösningar som projektet kommer fram till fungerar i verkligheten och om det är praktiskt möjligt att gå över till batteribussar i expressbusstrafik. Flix kommer också att utvärdera demobussarna under verkliga driftsförhållanden.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)