Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Städer slopar bränslecellsbussar

En av de tio bränslecellsbussar som lokaltrafiken i tyska Wiesbaden satte i trafik i fjol. Nu ska bussarna bort. Foto: ESWE Verkehrsbetriebe.

Samtidigt som en del städer på kontinenten och i Storbritannien satsar på fler vätgasdrivna bränslecellsbussar har nu en del börjat nobba dessa. Tyska Wiesbaden ska således göra sig av med tio bränslecellsbussar efter bara ett års trafik. Och skotska Dundee, som var med i ett EU-projekt med vätgasbussar säger nu nej redan innan man fått sin första buss.

Det kommunala bussföretaget i Wiesbaden, ESWE, har beslutat att göra sig av med de tio bränslecellsbussar från Caetano/Toyota som företaget satte i trafik så sent som för ett år sedan. Wiesbaden som ligger nära Frankfurt am Main i Tyskland och har satsat stort på utsläppsfri busstrafik.

Trots att staden är långt ifrån den största i Tyskland har Wiesbaden idag den näst största flottan av batterielektriska bussar i landet, 120 elbussar. Endast Hamburg har fler.

Men bränslecellsbussarna har bokstavligt talat blivit för mycket för ESWE och nu ska de bort.

– Vi tar ett steg tillbaka på en väg för att ta två steg framåt på en annan väg. Trots att vi har en stor flotta elbussar utgörs ryggraden i vår verksamhet av dieselsdrivna ledbussar som samtliga uppfyller Euro 6-kraven. Och vi ser varje dag att redan två drivtekniker är mycket krävande för vår verkstad. Därför väljer vi bort bränslecellsbussarna, säger ESWE:s vd Jan Görnemann.

ESWE uppger att man behöver bussar med stor passagerarkapacitet för att möta efterfrågan från resenärerna. Därför ska ESWE upphandla totalt 36 dieseldrivna ledbussar på nästan 19 meters längd de närmaste åren. Lite senare ska dessa följas av batterielektriska ledbussar och även några dubbelledbussar.

Den skotska staden Dundee har också skrotat ett projekt med bränslecellsbussar. Staden hade planerat att skaffa tolv vätgasdrivna bussar. Men nu har staden konstaterat att kostnaderna för bränslecellsdrivna bussar blir alldeles för höga, trots att satsningen delvis skulle ha finansierats av ett energibolag.

Inriktningen i Dundee är fortsatt satsning på batteribussar. Sedan i fjol rullar ett dussin batterielektriska dubbeldäckare i Dundee och den skotska regeringen har nu utlovat ett stöd på närmare 450 miljoner kronor för att byta ut 215 dieselbussar i staden mot elbussar.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)