Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dieseldrivna regionbussar blir elektriska skolbussar

Den franska regionen Rouen konverterar 49 dieseldrivna regionbussar till batterielektriska skolbussar. Foto: Greenmot.

Den franska regionen Rouen i Normandie ska genomföra Europas första större satsning på att konvertera dieselbussar till eldrift. Regionen ska konvertera 49 dieseldrivna regionbussar till eldrivna skolbussar. En första testbuss ska levereras mot slutet av det här året och samtliga 49 bussar ska trafikera regionens skolbusslinjer under 2025.

Bussarna är av modell Iveco Crossway. Häromåret slog den franska regeringen i ett dekret fast att fordon som är äldre än fem år får konverteras utan tillstånd från fordonstillverkaren, vilket enligt bedömare öppnar för en storskalig konvertering av dieselbussar till eldrift. Hälften av landets regionbussflotta är nämligen över fem år gammal.

Enligt ett av företagen i det konsortium som har tilldelats uppdraget att ställa om dieselbussarna till eldrift, Forsee Power, innebär en konvertering stora möjligheter att minska koldioxidutsläppen från transporter. Samtidigt tar man maximalt vara på bussarnas ekonomiska värde. Under tio år i skoltrafik kör bussarna en betydligt kortare sträcka än deras tekniska livslängd.

Forsee Power levererar batterierna till de konverterade bussarna. Batterierna levereras i moduler om 11, 16 och 21 kWh och är integrerade i det konverteringspaket som företaget Greenmot levererar. Ett tredje företag, SPL Normandie bygger in paketen i bussarna medan ett fjärde, Comeca, svarar för laddinfrastrukturen.

Enligt konsortiet är kostnaden för att konvertera en dieselbuss till eldrift ”jämförbar med att köpa en begagnad buss”.

Att konvertera dieselbussar till elbussar är något som flera företag har arbetat med länge. Även om Rouen är en pionjär i Europa på en mer storskalig satsning på att konvertera dieselbussar till eldrift finns det andra, betydligt större sådana planer också.

Den största satsningen kan komma att göras i Indonesien. Transjakarta, som svarar för en stor del av busstrafiken i Indonesiens huvudstad Jakarta, planerar att bygga om upp till 3 000 dieselbussar till elbussar. Transjakarta tecknade i fjol avtal med två företag, VKTR Teknologi Mobilitas och brittiska Equipmake om att inledningsvis bygga om ett antal bussar som ska fungera som prototyper. Om resultatet blir positivt ska samtliga Transjakartas 3 000 dieseldrivna bussar byggas om till eldrift.

Londons hybridbuss New Routemaster kan komma att bli fullelektrisk. Foto: Equipmake.

Många av Londons dubbeldäckare kan också bli aktuella för en konvertering till fullelektriska bussar.

På den brittiska bussmässan Euro Bus World i Birmingham i oktober presenterade Equipmake ett första exemplar av en hybridbuss av modell New Routemaster konverterad till en fullelektrisk buss.

Bussens dieselelektriska drivlina har bytts mot Equipmakes helt elektriska drivlina med ett batteripaket om 400 kWh som ger bussen en räckvidd på cirka 240 kilometer.

Den första konverterade dubbeldäckaren testas nu under ett halvår i Londontrafiken av operatören Metroline. Enligt Equipmake uppgår kostnaden för en konverterad buss till mindre än hälften av inköpskostnaden för en ny buss.

Flera andra exempel finns också i Europa.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)