
Stockholms Hamnar vill tillsammans med åtta andra Östersjöhamnar bygga ut möjligheterna att elförsörja kryssningsfartyg och färjor i hamn. Foto: Stockholms Hamnar.
Regeringen har nu godkänt att Stockholms Hamnar tillsammans med åtta andra Östersjöhamnar får söka EU-finansiering till förstudier för att bygga ut elinfrastrukturen med landel till kryssningsfartyg och färjor för att minska utsläppen från fartyg.
Den gemensamma EU-ansökan går under namnet Baltic Ports for Climate och görs tillsammans med hamnarna i Aarhus, Klaipeda, Ventspils, Helsingfors, Riga, Tallinn, Gdynia och Hamburg. Initiativet till ansökan är taget av organisationen Baltic Ports Organisation, en branschorganisation för hamnar runt Östersjön som Stockholms Hamnar är medlem i sedan början på 90-talet.
För Stockholms Hamnar omfattar projektet olika förstudier som gäller utbyggnad av land-elanslutningar för kryssningsfartyg i Värtahamnen/Frihamnen och för färjor vid Stadsgården.
Ansökan till EU skickas in i mitten av januari och om allt går vägen startar projektet i juli 2023 och sträcker sig till juli 2025.
Utbyggnad av landelanslutning finns bland annat med som krav i EU:s politik kopplat till klimatmål och omställning till en grönare sjöfart, kallat Fit for 55. Redan idag elansluter en stor del av den ordinarie färjetrafiken i Stockholm och det byggs nya landelanslutningar för fartyg vid kaj i både Kapellskärs hamn och på Stadsgården.
Lämna ett svar