Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Liten marginal i Blekingeupphandling

Bild: Blekingetrafiken.

Det blev en liten skillnad mellan vinnande anbud och det anbud som kom tvåa i den stora upphandling av busstrafik som Blekingetrafiken avgjorde på fredagen (klicka här). Upphandlingen gällde all linjelagd busstrafik i Blekinge län samt skolskjutsarna i Karlshamns kommun. Avtalet löper på tio år med trafikstart den 20 augusti 2024. Totalt handlar det om trafik med 130 bussar och ett trafikavtal som är värt närmare tre miljarder.

Upphandlingen var uppdelad i två delar, trafikuppdrag, dels linjetrafiken, dels skolskjutsarna i Karlshamn. Företag kunde bjuda på varderas trafikuppdraget men också lämna ett kombinationsanbud på all trafik.

Intresset för upphandlingen var stort.

Tio företag kom in med anbudsansökningar: Flexbuss Sverige, Keolis, Buss i Väst, Connect Bus Sandarna, Transdev, Arriva (nu VR Sverige), Vy Buss, Bergkvarabuss, Trossö Buss samt Nobina. Samtliga företag utom två var intresserade av båda trafikuppdragen. Arriva (VR Sverige) var endast intresserad av den linjelagda trafiken medan Trossö Buss endast intresserade sig för skolskjutsarna i Karlshamn.

Sex företag kom in med anbud. VR Sverige och Trossö Buss på linjetrafiken respektive skolskjutsarna, de övriga på båda trafikuppdragen samt kombinationsanbud. Connect Bus Sandarnas kombinationsanbud bedömdes av Blekingetrafiken vara det ekonomiskt mest fördelaktigt för Region Blekinge och företaget tilldelades all trafik.

Connect Bus Sandarnas kombinationsanbud på båda trafikuppdragen landade på 289 404 839 kronor per år. Bergkvarabuss kombinationsanbud var 293 770 736 kronor/år – en i sammanhanget lite skillnad.

Avståndet till de övriga företag som kom in med kombinationsanbud var större. Nobinas pris var 327 114 642 kronor och Vy Buss landade på 346 626 374 kronor.

Avtalsspärr råder till och med den 30 januari.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)