Sedan nyårshelgen och mars månad ut kostar en enkelbiljett på mer än 4 600 busslinjer i England utanför London två pund, vilket motsvarar 25 kronor. Mer än 130 bussföretag, både samhällsägda och helt kommersiella har anslutit sig till den massiva priskampanj som nu genomförs i England för att locka tillbaka resenärer efter pandemin och dessutom få ännu fler att välja bussen. Den konservativa regeringen i London stöttar kampanjen med 60 miljoner pund, cirka 750 miljoner kronor.
Förutom att stimulera bussresandet och minska bilismen är syftet med kampanjen att stötta familjer som drabbas hårt av den höga inflationen och de allt högre levnadskostnaderna.
Tvåpundsbiljetten gäller på både lokala och regionala linjer hos de företag som deltar. Det genomsnittliga priset för en enkelbiljett för en resa på 4,5 kilometer var innan kampanjen cirka 2,80 pund, motsvarande 35 kronor. Men i många landsbygdsområden var det inte ovanligt med biljettpriser på fem pund eller mer.
Men besparingarna för resenärerna kan bli mycket större än så. Några exempel från Transdev. Ett exempel är företagets linje mellan Leeds och kuststaden Scarborough, en sträcka på 110 kilometer. Den resan kostade tidigare femton pund, nu två, vilket innebär en besparing på 87 procent. På en hel rad andra linjer uppgår prissänkningen till 70 – 75 procent.
– Vi är en av de mest framgångsrika operatörerna när det gäller att vinna tillbaka kunderna till bussen efter pandemin. Men trots det vet vi att ännu fler behöver återvända till våra linjer. I synnerhet med tanke på krisen när det gäller levnadskostnader hoppas vi att den här kampanjen kommer att locka tillbaka dem ombord på bussarna, säger Alex Hornby, vd för Transdev i England.
Regeringen i London räknar också med att kampanjen kommer att bidra till att få bort två miljoner bilar från vägarna.
Lämna ett svar