Många bussresenärer i Uppsala är oskyddade. Sedan snart ett år står 68 busshållplatser i centrala Uppsala utan väderskydd. Anledningen är en fnurra mellan Uppsala kommun och reklamföretaget JCDecaux som nu har gått upp till högsta instans. Bråket gäller vem som ska få intäkterna från reklamen på väderskydden, kommunen eller reklamföretaget. Striden har pågått sedan våren 2022.
Bakgrunden är att 107 väderskydd plockades bort vid busshållplatser i Uppsala 2022. Avtalet om väderskydden med den tidigare leverantören av de reklamfinansierade busskurerna hade gått ut. Och fortfarande saknar alltså 68 av hållplatserna väderskydd – och kommer troligen att göra det året ut.
JCDecaux är ett av de stora företagen i Europa när det gäller utomhusreklam, bland annat på busshållplatser. I Uppsala har dock upphandlingen av väderskydden havereratStriden gäller vem som ska få och vandrar från rättsinstans till rättsinstans för att nu ha hamnat i Högsta Förvaltningsdomstolen, rapporterar SR P4 Uppland.
Tidigare har reklamföretaget fått sätta reklam på väderskydden mot att de betalar för skydden och underhållen av dessa. Men nu vill kommunen ha reklamintäkterna, något som JCDecaux inte godtar.
– Vi har aldrig sett något liknande som Uppsala kommuns agerande. Och då har vi ändå samarbetat med Sveriges 25 största kommuner i över 30 års tid, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux, till P4 Uppland.
Sampo Hinnemo, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger till P4 Uppland att domstolsprocessen är nödvändig, trots att den kostar kommunen hundratusentals kronor.
– Dels vill vi att man prövar frågan ordentligt. Det är viktigt om man gör en bra upphandling. Det är också principiellt inför framtiden att vi vet vilka förutsättningnar som gäller, säger han.
– Det är tveksamt om nya väderskydd kan finnas på plats i år.
På 39 andra hållplatser har dock regionen satt upp tillfälliga väderskydd.
Lämna ett svar