Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången även i Nordamerika. Denna gång: Storföretag i stor upphandling av elbussar; Första helelektriska staden på den gröna ön; Statligt miljardstöd till elbussar.
Storbritannien: Den brittiska transportjätten National Express ska köpa 300 elbussar till sitt dotterbolag National Express West Midlands. Ordern är värderad till 150 miljoner pund, cirka 1,9 miljarder kronor. Bussarna ska levereras och sättas i trafik senast i slutet av december 2024.
National Express har inte avslöjat vilken busstillverkare som ska få storordern, mer än att bussarna ska tillverkas i Storbritannien.
När bussarna har levererats kommer en tredjedel av National Express bussflotta att vara emissionsfri. Företaget har som mål att år 2030 endast ha utsläppsfria bussar i trafik. National Express ska också investera i bland annat laddinfrastruktur och företagets alla elbussar ska drivas av 100 procent förnybar el. Nya order till Ebusco;
Portugal: Den portugisiska busstillverkaren Caetano har de senaste åren haft en hel del framgångar med sina elbussar och är också en av de busstillverkare i Europa som har bränslecellsbussar i sin produktportfölj.
Caetano och den stora japanska fordonstillverkaren Toyota är numera nära partners och Caetanos batteri- och bränslecellsbussar säljs sedan 2021 med både Toyotas och Caetanos varumärke som en markering av de båda företagens strategiska allians.
Nu har Caetano fått ytterligare en order på 30 elbussar av modell e.City Gold från lokaltrafiken i Lissabon, Carris. Caetano levererade sina första femton elbussar till Carris 2019.
Bussarna i den nya ordern är en uppgraderad version av samma modell, bland annat med kraftfullare batterier. Andra nyheter är att de traditionella backspeglarna har ersatts av digitala samt system som varnar bussföraren för fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter i den portugisiska huvudstadens mycket trånga gator.
Lissabon har med sin kuperade terräng en topografi som är utmanande för elbussar, men Caetano uppger att bussarna ska klara en hel dags trafik utan tilläggsladdning. Siemens levererar 16 laddstationer för depåladdning av de nya bussarna.
Enligt tillverkaren är ordern värd cirka 12,7 miljoner euro, cirka 142 miljoner kronor.
Nederländerna: Den holländska elbusstillverkaren fortsätter att expandera i flera europeiska länder.
Företaget har nyligen vunnit en upphandling om 20 elbussar i tyska Saarland.
Det är det samhällsägda trafikföretaget där, KVS Saarlouis, som har beställt 20 bussar av modell Ebusco 2.2 i såväl 12-metersversion som i 18-meters ledbussversion. Bussarna ska dels gå i trafik i staden Saarlouis, dels i regiontrafik i Saarland.
Irland: Staden Athlone blir först med enbart elbusstrafik på Irland, även om det är en relativt liten stad. Totalt handlar det om tolv enplansbussr från ADL/BYD som är finansierade av kommunikations-departementet i republiken Irland och som ska köras av det statliga bussföretaget Bus Éireann.
Bussarna är de första som levereras inom det ramavtal som ADL/BYD tecknade i juli 2021 och som omfattar upp till 200 batterielektriska bussar.
Irland har som mål att till 2030 minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med 50 procent.
Kanada: Inte bara en rad europeiska stater stöder finansiellt en övergång till elbussar. Den kanadensiska staden Ottawa får ett statligt stöd på 350 miljoner kanadensiska dollar, cirka 2,7 miljarder kronor för att investera i 350 elbussar samt laddinfrastruktur till Ottawas stadstrafik som drivs av OC Transpo.
Dessutom ska staden bygga en ny bussdepå och uppgradera två befintliga.
Satsningen på elbussar är en del av stadens strategi för att all kommunal verksamhet ska vara emissionsfri till 2040. De nya elbussarna ska ersätta lika många av dagens dieselbussar.
Lämna ett svar