Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikpolitiker i Region Stockholm nobbar bussar till Ukraina

En sönderbombad skola i Kharkiv, Ukraina. Tusentals skolor och förskolor i landet har förstörts av det ryska angreppet, vilket gör att behovet av skolbussar är stort. Foto: Unesco.

Den politiska majoriteten i trafiknämnden i Region Stockholm sa på tisdagen nej till att undersöka möjligheterna att donera skolbussar till Ukraina. Det var moderaterna som hade föreslagit att Trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, skulle inventera och snabbutreda hur bussar skulle kunna avvaras till Ukraina. Men den politiska majoriteten med (MP) i spetsen sa nej.

– Att inte kunna donera bussar till Ukraina är en sak. Att nu ensidigt rösta ned ett förslag om att inventera antalet avvarbara bussar till Ukraina är en helt annan. Det är tragiskt. Ett folk kämpar för sin frihet och sina liv, då måste vi orka samarbeta och fatta beslut, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons: Ett folk kämpar för sin frihet och sina liv, då måste vi orka samarbeta och fatta beslut. Foto: Moderaterna.

– I flera europeiska länder och städer har tagits intiativ om att stödja Ukrainas önskemål om just bussar. Att SL nu inte ens tillåts pröva frågan är anmärkningsvärt, säger Kristoffer Tamsons.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att alla partier har stöd till Ukraina som en prioriterad fråga.

– Man borde göra det här till ett ordentligt ärende istället fö att vid sittande bord lägga fram förslaget i anslutning till ett annat ärende, säger Fendert.

Samtidigt som den politiska majoriteten i trafiknämnden i Region Stockholm sa nej till att undersöka förutsättningarna att donera bussar till Ukraina vädjade FN:s barnfond UNICEF om ett ökat, internationellt stöd för att inte ukrainska barn ska komma ännu mer efter i sin utbildning.

”Effekterna av de senaste elva månadernas konflikt spär på två års förlorad utbildning på grund av Covid 19-pandemin och mer än åtta års krig för barnen i östra Ukraina”, konstaterade UNICEF på tisdagen.

– Skolor och förskolor ger barn en avgörande känsla av struktur och trygghet. Att gå miste om lärande kan ha livslånga konsekvenser, sa UNICEF:s regionala chef för Europa och Centralasien. Afshan Khan.

UNICEF pekar på att tusentals skolor, förskolor och andra utbildningsanstalter i Ukraina hare skadats eller förstörts till följd av kriget.

Det gör att många elever måste resa till skolor som ännu fungerar för att kunna fortsätta sin skolgång – och för det behövs skolbussar.

Enligt EU-kommissionen har över 240 bussar donerats till Ukraina som del av kommissionens program ”School buses for Ukraine”. Bland de som i närtid sänt bussar i Ukraina finns Lettlands huvudstad Riga och Estlands huvudstad Tallinn, vars kommunala bussföretag i december beslutade att donera 20 bussar till Ukraina. Även privata bussföretag som finska Koiviston Auto och Voyages Emile Weber i Luxemburg har donerat skolbussar till Ukraina.

Vi känner däremot inte till att något svenskt bussföretag ännu skulle ha gjort detsamma.

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Tamsons hade ju nästan ett år på sig som sittande ordförande att ta fram ett mer genomarbetat förslag. Typisk försök från oppositionen att plocka billiga poäng.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)