Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen mötte infrastrukturministern: ”Konstruktivt möte”

Från vänster: Elvira Sofic, näringspolitisk expert Tågföretagen, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag, infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson och Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.

Branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen träffade på onsdagen infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). ”Ett positivt möte”, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.

På mötet med ministern presenterade branschen sin programförklaring och hur man ska nå det nationella målet att fyra av tio motoriserade resor år 2030 ska göras med kollektivtrafik.

Andreas Carlson fick ta del av listan på åtgärder och beslut som såväl branschen som politikerna behöver genomföra för att nå målet, både på kort och lång sikt.

I programförklaringen lyfts fyra punkter som utgångspunkt för att stärka och förbättra kollektivtrafiken: att göra den kollektiva resan attraktiv, låta kollektivtrafiken bygga samhället, attrahera fler stolta medarbetare samt främja innovation och ny teknik.

– Ministern tog emot våra budskap och ställde många relevanta frågor om branschprojektet och kollektivtrafiken i Sverige. Kollektivtrafiken är ett mycket viktigt verktyg för att klara Sveriges klimatmål, bygga städer och hållbar landsbygd samt nå ökad sysselsättning och integration. Andreas Carlson välkomnade en fortsatt dialog med branschen kring programförklaringen, kommenterar Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.

– Det var ett positivt möte. Vi fick möjlighet att ta upp ett antal strategiska frågor men även vad som är aktuellt här och nu, såsom bussförarbristen och åtgärder för detta, till exempel översynen av körkortsreglerna, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)