Branschorga-nisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik går nu ut i en gemensam vädjan till svenska bussföretag att hörsamma EU-kommissionens uppmaning om att donera en eller flera trafikdugliga skolbussar till Ukraina.
– Alla sätt att stötta Ukraina är välkomna och går det att donera bussar till Ukraina så är det vår skyldighet att också göra det. Därför vill vi i ett gemensamt branschupprop uppmana alla bussföretag och regionala kollektivtrafikmyndigheter att se hur de kan stötta Ukraina bäst, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
– Att de bussar som sänds fungerar i det krigshärjade Ukraina är viktigt. Många svenska bussar är framtagna med faciliteter som låggolv och drivs idag på såväl el som olika drivmedel som kan vara svåra att få tag i Ukraina. Därför är samordningen och granskningen genom EU-kommissionen viktig. Rätt hjälp genom kanaler som fungerar är en förutsättning för att skapa verklig nytta i Ukraina, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
– Som nationell branschorganisation är vi glada över att kunna bistå EU-kommissionen. Med denna viktiga uppmaning kan vi göra nytta för våra medmänniskor i Ukraina, säger Johan Wadman, vd på Svensk Kollektivtrafik.
Bakgrunden är att det ryska angreppskriget på Ukraina har drabbat civilbefolkningen hårt. Inte minst gäller det barnen. Över 2 800 skolor har blivit skadade eller förstörda. 5,7 miljoner barn har fått sin skolgång påverkad.
En följd av detta är att många barn måste åka långt för att kunna komma till en fungerande skola. Och då behövs bussar. EU-kommissionen har lanserat ett projekt för privata och offentliga aktörer ska kunna donera skolbussar till Ukraina. Satsningen är en del av ett större initiativ för att stötta utbildningssystemet i Ukraina där EU bland annat har donerat 100 miljoner euro för återuppbyggnad av skolor. EU går också in med 14 miljoner euro specifikt för skolbussprojektet.
Hittills har 240 bussar blivit donerade – Finland har till exempel redan skickat ett flertal bussar. Andra länder som har skickat bussar är Estland, Litauen och Luxemburg.
Projektet administreras genom EU:s civilförsvarsmekanism som har etablerade kontakter i Ukraina. I Sverige sker detta genom MSB. Ukrainska myndigheter har sedan möjlighet att godkänna varje tillgänglig buss innan den skickas för att säkerställa att den motsvarar deras behov (till exempel vad gäller storlek och skick).
Sveriges Bussföretag publicerade redan i januari uppmaningen från EU-kommissionen. Nu går man ut tillsammans med Svensk Kollektivtrafik med en gemensam vädjan om att donera bussar till Ukraina,
Genom att bussarna hanteras inom ramen för EU-kommissionens initiativ och inte av enskilda aktörer kan bussarna kontrolleras. Det innebär att om och när fordon sänds till Ukraina fungerar de i den utsatta miljön i det krigshärjade landet.
Mer information finns på en särskild webbplats från EU-kommissionen – klicka här. Kari Gardelin på EU-kommissionens kontor i Stockholm kan också lämna ytterligare information till företag som har möjlighet att donera en eller flera bussar.
EU-kommissionen kommer till Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik fortlöpande rapportera om och när bussar sänds från Sverige.
Lämna ett svar