Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalatrafik vill upp från bottenskiktet

Dalatrafik vill upp från bottenskiktet när det gäller kundnöjdhet. Foto: Dalatrafik.

Dalatrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Dalarna, har länge tillhört bottenskiktet i svensk kollektivtrafik när det gäller kundnöjdhet. Nu vill man rycka upp sig och lanserar under året förbättringsarbetet ”Dalatrafik växlar upp”. Det syftar till att tillsammans med kommuner och entreprenörer skapa en mer pålitlig kollektivtrafik för alla som bor och verkar i Dalarna.

Sedan Dalatrafik har analyserat Svensk Kollektivtraifks Kollektivtrafikbarometern 2022 konstaterar man att Dalatrafik har ett fortsatt lågt betyg vad gäller kundnöjdhet, något Dalatrafik nu vill ändra på.

– Majoriteten av de som reser med Dalatrafik är nöjda men vi kan bli bättre. Självklart tar vi siffrorna på största allvar och planerar åtgärder, säger Erland Grundberg, förvaltningschef på kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna.

– Vi står inför fler utmaningar och ”Dalatrafik växlar upp” blir ett gemensamt krafttag för att skapa förutsättningar för bättre punktlighet och framkomlighet. Vi hoppas att samarbetet leder till att kollektivtrafiksystemet betraktas som mer pålitligt och att fler resenärer känner sig nöjda.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Förbättringsförslag: Stopp för byten mellan linjebussar och linjebussar / kompletteringstrafik på ställen där resenären inte kan gå in i värme och trygghet. Nu lämnas folk ute i snö, mörker och kyla om inte anslutande fordon är på plats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)