Det unika systemet med spårstyrda bussar i den franska staden Nancy har nu nått vägs ände. Nästa månad avvecklas satsningen på ”spårvagn på gummihjul” efter 23 års drift. Det som en gång av somliga sågs som ett nyskapande system för kollektivtrafik var problemtyngt från början och kommer nu att ersättas av moderna trådbussar som också kan köras med batteridrift där luftledning saknas.
Systemet, kallat TVR (Transport sur Voie Réservée) utvecklades av Bombardier på 1990-talet och bygger på att bussarna styrs med hjälp av en styrskena i gatan. De kan dock även köras på traditionellt sätt och i Nancy kom faktiskt hela 40 procent av sträckan att köras så, utan styrskena.
De bussar som har trafikerat TVR i Nancy är trådhybridbussar som kan köras på såväl el som diesel. I praktiken har bussarna gått på el när de kört på linjen, medan dieseldriften har aktiverats på väg till eller från depån.
Tekniken gjorde det möjligt för bussarna att när som helst lämna, koppla loss, styrskenan. Men att senare åter koppla in sig på skenan var inte lika smidigt. Det kunde göras endast på särskilda punkter längs linjen, tydligt skyltade som ”Zone de Dropage”.
Liknande system fanns tidigare också i en annan fransk stad, Caen. Även det är avvecklat. I Padova Italien finns också spårstyrda bussar. Dessa är levererade av Translohr men kan till skillnad från bussarna i Nancy endast köras där det finns en styrskena i gatan.
Lämna ett svar