
Stora nerskärningar hotar kollektivtrafiken i Region Kalmar länsedan länstrafiken spräckt budgeten med 95 miljoner. Foto: Region Kalmar Län.
En rad nerskärningar, på politikerspråk kallade effektiviseringar, hotar kollektivtrafiken i Region Kalmar län. Bakgrunden är en försämrad ekonomi för länstrafiken som en följd av pandemin, inflationen och ökade drivmedelskostnader. Kalmar länstrafik, KLT, redovisar ett underskott i förhållande till budget på nästan 95 miljoner kronor för år 2022. Majoriteten av politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd säger dock nej till kommersiell reklam i kollektivtrafiken eller tidsdifferentierade biljettpriser.
– Vi har sett en väldigt tufft ekonomisk utveckling de senaste åren. Vi kan helt enkelt inte ha en verksamhet som genererar så här stora underskott, vi måste agera, säger Peter Wretlund (S) är ordförande för kollektivtrafiknämnden till tidningen Barometern.
– Men vi kommer aldrig att kunna spara 95 miljoner kronor, då måste vi slakta hela kollektivtrafiken. Det kommer inte att ske.
På torsdagen presenterade länstrafiken en rad förslag till nerskärningar. Ett slutgiltigt beslut fattas av politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd i april.
Inom den linjelagda busstrafiken siktar länstrafiken på kostnadssänkningar på sex – tio miljoner kronor. Exakt vilka åtgärder som ska genomföras är ännu inte klart, men det kan bli fråga om reducerad trafik på kvällar, glesare trafik i de starka stråken vid tider då det är färre som reser och reducering av nattrafiken under helger.
Även närtrafiken ska spara tre – fem miljoner, men det är ännu oklart hur det ska gå till. Besparingar ska också göras i den särskilda kollektivtrafiken, det vill säga färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor i specialfordon.
Vissa turer på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping ska ersättas med buss. Men det är inte av ekonomiska skäl utan för att säkra en tillförlitlig och robust trafik på banan. Dåligt banunderhåll gjorde att nästan vart tredje tåg på Tjustbanan i fjol fick ersättas med buss.
Moderaterna och Kristdemokraterna ville helt eller delvis ersätta tågtrafken på Tjustbanan med busstrafik, något som den politiska majoriteten sa nej till.
Likaså sågade majoriteten förslag om att införa tidsdifferentierade biljettpriser, att införa kommersiell reklamförsäljning inom kollektivtrafiken och att stoppa Kalmar länstrafiks TV-reklam.
Lämna ett svar