Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärorder för vätgasdriven ledbuss från Solaris

Solaris har fått sin första order på den bränslecellsdrivna ledbussen Urbino 18 FC. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren Solaris har fått sin första order på sin nya, bränslecellsdrivna ledbuss. Det är lokaltrafiken i den tyska staden Aschaffenburg som har beställt tolv bränslecellsbuss från den polska tillverkaren. Förutom två Solaris Urbino 18 ledbussar omfattar ordern även tio normalstora Urbino 12 bussar.

Bussarna ska levereras och sättas i trafik nästa år. Solaris dominerade i fjol den europeiska marknaden för bränslecellsbussar (klicka här), även om det r en nischmarknad. Över hälften av alla nya bränslecellsbussar i Europa kom i fjol från Solaris.

Vätgasen lagras i tankar på den främre delen av busstaket. Tolvmetersbussarna utrustas med bränsleceller på 70 kW medan ledbussarnas bränsecell är på 100 kW. Dessutom utrustas bussarna med högenergibatterier på 30 respektive 60 kWh.

Solaris premiärvisade sin bränslecellsdrivna ledbuss i höstas. Klicka här för att läsa vårt reportage från lanseringen.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)