
Kjell Peterson, ordförande i Svenska Turistbussföretagen som anmäler Uddevalla Omnibus till Konkurrensverket. Foto: Ulo Maasing.
Branschorga-nisationen Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunägda Uddevalla Omnibus till Konkurrensverket. Turistbussföretagen hävdar i sin anmälan att det kommunala bussföretaget på ett otillåtet sätt konkurrerar med privata bussföretag när det gäller turist- och beställningstrafik. I anmälan till Konkurrensverket skriver Turistbussföretagen att ”Uddevalla Omnibus utför mycket beställningstrafik för företag och föreningar i Uddevalla med omnejd. Nu har de dessutom skrivit kontrakt om körning för en resebyrå i Uddevalla”. I anmälan tar Turistbussföretagen även upp det förvärv av Lysekils Buss som det kommunala bussbolaget gjorde 2020. ”Bolaget kör resor runt om i Sverige och Europa”, skriver Svenska Turistbussföretagen.
Svenska Turistbussföretagen hävdar att Uddevalla Omnibus nyligen har skrivit kontrakt med resebyrån Columbusresor i Uddevalla för priser som privata bolag inte kan matcha. Andra researrangörer som det kommunägda företag kör för är, enligt organisationen, Softresor och Rolfs Flyg och Buss.
– Det privata bolaget som tidigare hade trafiken för Columbusresor kommer att lägga ner verksamheten. För resebyråtrafiken har Uddevalla Omnibus anställt chaufförer som dedikerat kommer att köra turistbuss. Det är ren affärsverksamhet, skriver Svenska Turistbussföretagen.
– Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik AB ute och kör band annat företag, idrottslag och pensionärsföreningar med skattefinansierade bussar. Kan ett kommunalt ägt bussbolag ta sig an kontrakterad resebyråkörning som både Lysekils Busstrafik och Uddevalla Omnibus gör, frågar organisationen som pekar på att det inte behövs fem turistbussar för att klara körningar för de kommunala förvaltningarna.
Svenska Turistbussföretagen skriver i sin anmälan också att Uddevalla Omnibus ”använder skattepengar och köper bussar som direkt har dödat möjligheten att driva privata bussbolag i Uddevalla.”
Svenska Turistbussföretagens återkommande angrepp på Uddevalla Omnibus för att skapa opinion, måste vara en lokal oförmåga inom trestad att göra resor och utföra busstransporter.
Skattebetalare är inte med och konkurrerar ut privata bussbolag bara för att det är ett kommunalt bolag.
Iså fall borde även alla kommunala bostadsbolag i Sverige också få en anmälan från Sveriges Turistbussföretag.
Sanningen är tvärtom att flertal exempel visar att mindre privata buss och taxibolag lägger olönsamma anbud och slåss med underpriser under devisen ”tjänar in på gungorna där man förlorar på karusellen”.
Till vilken nytta anmäler Svenska Turistbussföretagen om man ser till den Svenska helheten ?
En mer angelägen fråga för Svenska Turistbussföretagen, än att anmäla ett svenskt lokalt bussbolag, är väl istället att synliggöra och verka för sundare trafikupphandlingar med minskad storlek av upphandlingar hos de svenska regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) så att Svenska bussföretag (de som idag finns kvar) kan bedriva sin verksamhet med kombination av linjetrafik, beställningstrafik och egenproducerad turisttrafik. Detta oavsett om det är Svenska kommunala bolag, samverkansbolag eller privata bussbolag.
Upphandlingarna har under minst 10 år varit ”skräddarsydda” för de stora statliga aktörerna.
Idag bedrivs Svensk busstrafik och kollektivtrafik av några få utlandsägda statliga (offentliga) bolag, och allt övertagande har skett de sista 15 åren. Keolis, Transdev, Vy m.fl som har god stöttning genom koncernbidrag, förlustbidrag, täckningsbidrag, etc.
Håller med ”Sunda”.
Ja, om ett kommunalt bolag tjänar pengar blir de privata arga. Bara de ska få tjäna pengar? Men ett kommunalt eller regionalt bussbolag, eller elbolag, eller vad det nu månde vara, gör ju att skatterna inte behöver höjas, så hela samhället tjänar ju på detta och inte bara några få VD:ar?
Frågan är kanske vad behöver ett privat bussbolag av idag behöver göra för att klara konkurrensen? Ja, hur klarade man sig före upphandlingarna startade 1993?
Enig med föregående talare. Bolaget genererar vinst till sina ägare, på vilket sätt är då skattebetalarna med och ”dumpar” marknaden? Det är snarare Svenska Turistbussföretagen som behöver steppa upp för att vara med och konkurrera. Hade bolaget visat förlust, ja, då är det något helt annat.
Här handlar det väl inte om vad var och en personligen tycker privat utan om att det kommunägda bolaget är ute på äventyr som kanske strider mot Kommunallagen (2017:725).
Framförallt då det som står om kommunal näringsverksamhet i 2 kap. 7 § ”Kommuner och regioner får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och syftar till att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna. Lag (2019:835).”
Pugge… visst blir det nu en prövning mot Kommunallagen men även mot aktiebolagslagen.
Det finns i Sverige runt 1500 kommunala och regionala bolag. En betydande del är inom bostad- och energiområdet. Vad jag vet är det inte några privata bostadsbolag och privata fastighetsägare som vill anmäla kommuner till konkurrensverket.
Det förekommer även många andra kommunala aktiebolag ex.vis badhus, simskolor, restauranger, turistbyråer, städning, transporter, kursgårdar, flygplatser, och bussföretag. De kommunala aktiebolagen är i mångas ögon betydelsefulla men det krävs att aktiebolagslagen och kommunallagen tolkas riktigt.
Att som Sveriges Turistbussföretag skriva att Uddevalla Omnibus kör med skattefinansierade bussar är felaktig information. Att sedan namnge privat resebyrå och antaganden är riktigt lågt.
En kommuns skattefinansierade verksamhet såsom vård, skola, omsorg, gator och parker köper absolut inget material till kommunens aktiebolag.
Skattekronor går inte ens till Vatten, Avlopp och renhållning eftersom den är taxefinansierad och egen affärsverksamhet.
Kan bara spekulera i att Svenska turistbussföretagens anmälan handlar om att Uddevalla kommun, genom ett av dem kommunalägt företag och då oavsett bolagsform, i det här fallet bryter just mot det som står i § 7 i Kommunallagen. Alltså att kommuner bara får driva näringsverksamhet om den verksamheten drivs utan vinstsyfte och är allmännyttig. Dvs. varken primär- eller sekundärkommuner får normalt sett konkurrera med privata bolag och verksamhet som en kommun bedriver måste gagna dess invånare.
Jag har även för mig att en annan paragraf i kommunallagen anger att kommuner även måste begränsa sin näringsverksamhet till den egna kommunen, men det kan ha ändrats på senare år. Om jag i övrigt inte minns helt galet så har t.ex. Skellefteå buss hamnat i domstol för liknande saker tidigare.