
EU-kommissionen vill öppna för att även trullstolsbussar och skolskjutsar över 3,5 ton ska kunna framföras med B-körkort. Bild: Transportstyrelsen.
De ändringar i EU:s körkortsdirektiv som EU-kommissionen presenterade i förra veckan gör det, om förslaget går igenom, möjligt att köra en rullstolsbuss eller skolskjuts för max 8 passagerare med B-körkort, även om den med eldrift skulle bli tyngre än 3.5 ton.
– Det här är en verklig framgång för vårt påverkansarbete i syfte att få till en för branschen viktig anpassning av reglerna, säger Tommy Pilarp, jurist och EU-ansvarig på Svenska Taxiförbundet.
Förbundet har tidigare gjort klart för både regeringen och EU-kommissionen att eldrivna specialfordon skulle kräva C-kört.
– Många samhällsviktiga transporter riskeras om inte reglerna ändras, då det saknas taxichaufförer med just C-körkort, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
De nuvarande reglerna innebär att en rullstolsbuss eller skolskjuts med högst åtta passagerare kan köras av en taxichaufför med B-körkort om den väger under 3.5 ton. Väger fordonet över 3.5 ton krävs idag ett C-körkort.
Enligt EU-kommissionens förslag ska det vara möjligt för medlemsstaterna att tillåta att ett fordon vars fordonsvikt överstiger 3.5 ton ska kunna framföras med B-behörighet, under förutsättning att den totala fordonsvikten ej överstiger 4.25 ton, att fordonet drivs med alternativa drivmedel, som el, och att den del av fordonsvikten som överstiger 3.5 ton är direkt hänförligt till eldriften, exempelvis batterier.
Tack
Mycket bra
Bra